Hyfsad start i hög fart

Hon har en sprillans ny bil, och än finns drömmen om den första fyran.  49-åriga Monica Öberg, SHRA Luleå, som kört dragrace i 30 år är tillbaka på banan med en riktig hårdsatsning mot EM-deltävlingen på Mantorp om några veckor.

Rädd om hörseln. Tone Arntsen gjorde helt rätt som utrustade ettårige Amalie Aadahl med ett par hörselkåpor.

Rädd om hörseln. Tone Arntsen gjorde helt rätt som utrustade ettårige Amalie Aadahl med ett par hörselkåpor.

Foto: Andreas_Walitalo

Långnäs2010-07-15 06:00
Premiären i den nya bilen kunde dock ha slutat bättre. - Djävulska vibrationer
i hela bilen gjorde att både säkerhetsystemet och jag själv stängde av bilen efter cirka 100 meter. Det är något med kopplingen som vi måste åtgärda inför de kommande tävlingarna, suckade Monica Öberg efter premiärhelgen. Tekniska problem och timmar av skruvande för teamets mekaniker hör dock till vardagen i den här sporten, och teamet tar nu bara med sig det positiva i att ha fått den nya bilen upp på dragracebanan. - Det är kul att vara tillbaka efter ett par års uppehåll, men det hade gärna fått gå lite bättre, men det är väl för optimiskt att tro att allt ska fungera direkt, fortsatte Monica leende efter söndagens två körningar inför storpublik på Midnight Sun Internation på Långnäsbanan. I sin jungfruresa med det nya blåvita dynamitekipaget gick det hyfsat. Bilen kan nå upp till 5000 hästkrafter och byggdes i Borlänge med USA-licens. Först i februari blev den klar. Aldrig under fem sekunder
Monica kom iväg fint på repan, men slog av och nådde 5,98 och 309 km i timmen som bäst. - Det kändes så där, sa Öberg till Norrbottens-Kuriren mellan dagens två race. - Inför nästa lopp ska vi ladda på med lite mer hästkrafter. I en lång karriär har hon som bäst kört 5.05, och alltid drömt om att försöka ta sig under magiska 5 sekunder.. Har du kapacitet för det med den här bilen..? - Ja, verkligen, men det är inte säkert att det blir i dag, sa hon leende. - Det viktigaste här i Långnäs är att vi får bilen att rulla, och kanske kan vi göra en fyra vid EM-deltävlingen på Mantorp Park om några veckor. I söndagens första repa sprängde hennes ende konkurrent, finska dragracestjärnan Timo Lehtimäki kompressorblecket och gick upp i rök. Själv fick hon inte heller någon idealisk uppladdning inför dagens andra race när hon fick sitta bakom ratten på startplattan i de varma kläderna en hel timme medan saneringen av en två-tre meter bred oljedimma pågick på banan. Hur kändes det? - Jag är ganska luttrad och van sånt här. Men tack vare att teamet höll upp ett paraply som skymde den värsta solen så kändes det ändå ganska bra, konstaterade Öberg. Mantorp nästa anhalt
Teamet laddar nu om för Mantorp Park, där Monica inte kvalade in för två år sedan och efter det gjorde sig av med bilen. Tidigare i karriären har dock Monica vunnit en gång på Mantorp, och hon hoppas få vara med och kriga högt även i månadskiftet juli-augusti. - Vi får se nu hur mycket som måste göras åt bilen och kopplingen efter den här tävlingen, slutade länets enda Top Fuel-stjärna. Sammanfattningsvis bjöd helgens dragracefest på Långnäs på fem norrbottniska segrar: Janne Ullberg, Luleå, som också skaffat sig en ny super-Camaro, som Kuriren berättat om inför tävlingarna. Han körde fina 10,223 och vann finalen före Mats German, Umeå. Christer Haglund , Boden vann super Com med 8,905, Tage Olsson, Malmberget vann Super Gas Bike med 9,51, Johan Pettersson, Rosvik vann Super Comp Bike med 9,009 (personligt rekord) och Urban Eriksson, Kalix, satte svenskt rekord ,8,85, och vann SM-tävlingen för snöskotrar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!