Dragracing i Långnäs betyder sol, sommar och ? skoter

En glödhet, kvalfylld dag inledde som vanligt den stora dragracing-festen på Långnäs-strippen.
För SHRA Luleås Hot Street-förare Torbjörn Fält var dock alla kval som bortblåsta.
- Det är som en dröm. Jag ställde in bilen i garaget efter förra säsongen, och där har den stått. Sedan tog jag fram den helt "oskruvad" och åker hit till Långnäs. Då blir det personrekord direkt.., jublar Fält-herren.

LÅNGNÄS2006-07-08 06:00
Som alla förstår strålade Luleå-föraren ikapp med den gassande solen över det tidigare flygfältet i Långnäs efter sin första repa.
Han vet inte riktigt om han ska våga tro på det som är svart på vitt på tidkortet. Där ser han hur han mot alla odds kört snabbare än någonsin med sin gröna Chevrolet Nova- 72, med runt 700 hästar under huven.
- Titta, säger han till Norrbottens-Kuriens reportageteam och pekar på tiderna vid alla mätavsnitt på den 402 meter långa dragracebanan.
Han landar på 10,11 med en sluthastighet på 209 km/tim på startrepan, att jämföra med sitt tidigare personbästa på 10,30.
En rejäl förbättring alltså, och bättre än så kan det säkert bli under resten av helgen.
- En dröm är att krypa under tio sekunder, och nu är det inte så långt borta, säger han och kisar mot den blå himlen.
Men vad är förklaringen till ditt lyft?
- Det måste vara att jag justerat bränslesystemet, när jag kom hit till Långnäs, för att vinna effekt. Tydligen blev det succé direkt, säger "Tobbe" som själv klurat ut den förändring som verkar så positiv.

Ställde undan kärran
Torbjörn Fält har anledning att vara glad. Efter många år i branschen, med stora prövningar är det härligt att plötsligt få nånting gratis också.
Oftast brukar förarna berätta om sitt slit, och alla sina timmar i garaget, före Piteås SM-race.
Men där går verkligen Torbjörn Fält mot strömmen den här gången.
- Jag lovar att jag ställde bort bilen och där har den stått .., säger han och skrattar gott.
Under sina år har han hela tiden tävlat i SDC-serien, som han vann 2004. I år har han bytt klass från Bracket 8,90 till Hot Street, där han nu ska försöka etablera sig.
En tuff utmaning eftersom han då ställs mot hiskeliga vidunder när det gäller hästkrafter.
- Min Cheva har närmare 700 hästar, medan det inte finns någon begränsning på kraften i den här klassen. Enda begränsning är att däcken inte får vara bredare än 10,5 tum.
I klassen finns exempelvis klubbkompisen Eric Andersson från Gällivare, som har ett imponerande Europarekord på 7,77 och en sluthastighet på 286 km/tim i sin Ford Consul.
- Han är makalös, tycker Torbjörn Fält.

"En trevlig familjesport"
Det kan till och med bli 300 knyck för honom i sluthastighet här i Långnäs. Vid sidan av dragracingen jobbar Torbjörn Fält i en egen rörfirma. Med sig i Långnäs har han hustru och dotten Isabell.
- Dragrace är en trevlig familjessport där vi får umgås med motorentusiaster från olika i landet och världen, slutar Luleå-föraren.
I dag och i morgon fortsätter Midnight Sun International i Långnäs. Det ser ut att bli fint väder och fortsatt bra förhållanden för tuffa tävlingar och läge för en rad Europa, svenska och personrekord.
Närmare 10.000 besökare väntar sig arrangörerna under helgen.
I dag bullrar också de rykande Top Fuel-ekipagen igång på allvar. Värstingarna avgör i helgen en landskamp mellan Sverige och England.
För Sverige kör hemmahoppet Monica Öberg tillsammans med Susanne Callin och de tävlar mot engelsmännen Gary Page (fjolårsvinnare) och Tanya Adams.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!