Adrenalinet är belöningen

Snacka om skilda världar.
Men där finns också charmen med den stora motorfesten på Piteå Dragway.
Där vimlar av lyxiga fartvidunder i mångmiljonklassen, men också en gatureggad lågbudget-Volvo 242 av 1975 års modell, uppiggad med en Cheva-motor som ger 480 hästar, tar plats.
? Tjusningen med det här är att bygga bilen, och att få uppleva den nästan sinnessjuka adrenalinkicken när gröna lampan tänds, berättar Luleåbon Björn Tjärnberg som äger Volvon.

LÅNGNÄS2005-07-09 06:30
Norrbottens-Kurirens reportageteam träffar på Björn och hans teamkompisar Petter Forsmark och Joakim Lindberg längs återvändsrakan på det gamla flygfältet i Långnäs. Där har teamet satt upp sitt tält, stolar och bord och laddat grillen. De hoppas snart få i sig lite käk, även om det finns massor att stå i inför tävlingarna, som börjar på allvar i dag.<br>In i det sista har Björn, kämpat med sin röda Volvo för att få den klar till årets höjdpunkt, Midnight Sun Internationals på Pite Dragway.<br> ? Jag har inte sovit på tre dygn, pustar Björn som trots allt ser oförskämt pigg ut.<br>Förutom rent mekanikerarbete har han också ringt hundratals samtal för att få tag på folk, låna verktyg och annat.<br> ? Det är tusen saker att fixa, säger han.<br>Extra hästkrafter<br>Björn både rattar och skruvar. Han är industrimekaniker på Gestamp Hardtech i Luleå i vardagslag och till det lägger han tre-fyra timmars skruvande varje dag i bilen hemma i garaget i stan. Petter och Joakim sköter allt runtomkring i teamet, och njuter av att få vara en del av motorfesten.<br>Nu är den nya bakaxeln på plats och ska palla för de extra krafter som sätts i omlopp när Björn Tjärnberg för första gången pumpar lustgas i ekipaget.<br> ? Det ger 150 hästkrafter extra och då behövs bra grejer, konstaterar Tjärnberg.<br>480 hästar plus 150 hästar i en gammal Volvo ...<br>Förvisso en katt bland hermelinerna, men där finns klös och gott om resurser vid gatljusen, eftersom bilen också är gatureggad, och används i stan ibland.<br> ? Det gäller bara att hålla i sig .., säger Björn och skrattar gott.<br>22-årige Björn Tjärnberg är relativt ny som förare. Han inledde bilbygget för tre år sedan och har tävlat i två år.<br>Numera är han såld på dragrace.<br>Hur gick det till när du började?<br> ? Ja, det är kul historia. Jag var funktionär här, och hade turen med mig, när en repa med Susanne Callin i Top Fuel lottades ut. Efter racet med henne var det klart. Det här är min grej. Tobbe Persson, legend på banan, sa direkt efter repan att ? det här kommer att stå dig dyrt?, och han fick rätt.<br>Björn har gjort allt själv med bilen, och jobbat med små resurser. Men efter att ha fått tag på Volvon hittade han också potent V 8-motor från en Chevrolet 350 att montera in. Ett bra koncept tycker han sjäv. Första tävlingen på hösten gav tiden 12.08.<br> ? Hyfsat ... Men det jag framförallt minns är att jag var så fruktansvärt nervös innan start. Hela kroppen var i uppror.<br>Småpengar i sammanhanget<br>I junitävlingen i år på Pite Dragway putsades hans bästatid till 11,43, med en toppfart på 193 km/tim.<br>Ett personrekord som han hoppas kunna förbättra till 10,50 under helgens tävling.<br> ? Med lustgasen och mera krafter ska det kunna gå, funderar Björn.<br>Den första kvalrepan på fredagen gav dock bara 11,70, men då hade inte lustgasen pumpats in.<br>Björn Tjärnberg, som tävlar för arrangerande SHRA Luleå, har inte lagt ner så mycket pengar på sporten.<br> ? Jag törs inte räkna ihop, men så mycket kan jag säga att det inte är över 100.000 kronor.<br>Det är en liten summa i dragracesammanhang, när man vet att Piteå-tjejen Monica Öbergs Top Fuel-bil kostar 1,5 miljoner, och enskilda delar som kompressor och tändsystem är oerhört dyra.<br>Det finns också team, som finske världsettan i backhoppning Janne Ahonen, som lagt ner flera miljoner på sin satsning i Competition A+ D. Han finns även i år på plats i Långnäs med nya segerambitioner.<br>Björn Tjärnberg och hans teamkompisar förstår dock om de som verkligen har resurser vill satsa.<br> ? Visst är det här en dyr hobby, men hade vi mera pengar skulle vi också göra det. I grunden är det intresset som styr. Vi har ett starkt motorintresse och festar inte upp pengarna utan köper delar till bilen i stället, säger Joakim Lindberg i teamet.<br>Han har själv en Camaro -69, som han kämpar med, och hoppas få klar framöver. Dock inte i år. Nu matchar han kompisen Björn Tjärnberg i klassen Bracket 8.90, som är en stor klass med många spännande bilar. En röd Volvo 242, årsmodell 1975, är en av dem.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!