LKAB-sponsring upprör i Malmfälten

Att LKAB blir huvudsponsor för BC Luleå har tagits emot med blandade känslor. På sociala medier är tonen hård och manar till satsning på Malmfälten istället.

Foto: Pär Bäckström/pbfoto.se

KIRUNA/GÄLLIVARE2017-09-18 16:18

Nyheten om att LKAB blir basketlaget BC Luleås huvudsponsor de kommande tre åren offentliggjordes under måndagen. Sedan tidigare sponsrar LKAB bland annat dam- och herrlaget i Luleå Hockey, Luleå basket, Charlotte Kalla och Marcus Hellner.

Mauritz Magnusson, kommunikatör på LKAB, säger att bolaget sponsrar personer, föreningar och verksamheter av flera olika skäl.

– Ett är av marknadsföring för att stärka vårt varumärke. Det gör man bland idrottare som har ett stort reklamvärde och det kan inte de lokala föreningarna erbjuda. Ett annat skäl till sponsring är för att vi vill stärka de samhällen vi verkar i, men det kan även vara för mångfald och jämställdhet så det är ett brett spektrum, säger Magnusson.

I Malmfälten sponsrar LKAB cirka 60 lokala föreningar i Malmfälten. Ansökan sker via LKAB:s hemsida och varje ärende prövas för sig. Vilka summor det rör sig om är dock hemligt enligt Magnusson.

– Det är främst inom ungdomsverksamhet men även inom kultur. Vi går aldrig ut med vilka summor det rör sig om, säger Magnusson.

På facebook är kommentarerna mindre positiva över nyheten och missnöjet visade sig snabbt efter att nyheten publicerades. "Lägg pengarna på Kiruna-lagen i stället!" skriver en upprörd läsare, en annan skriver "Samma gamla visa... använd pengarna här uppe, här vars man ju faktiskt har gruvorna" och en ställer sig frågan om det var därför bolaget skulle spara pengar.

Tommy Stridsman, ordförande i Kiruna FF, är förstående till LKAB:s satsning.

– Det är bra att de stöder elitidrott vilket det finns väldigt lite av i Kiruna, och de måste ju värdera sin marknadsföring. Vi får ju alla en slant av LKAB beroende på hur framgångsrika vi är inom våra idrotter så jag ser inga problem, säger Stridsman.

LKAB är huvudsponsor även till Kiruna IF. Klubbens ordförande Niklas Digersten säger att de har fullt förtroende för LKAB:s marknadsföringsarbete och att de inte vill kommentera något kring vad LKAB gör med andra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!