Norr var botten - Väst i toppen

De 6.890 som kommit till Kalix Motorstadion bjöd på strålande väder och tävlingar i högt tempo.
Norrbottensförarna hade en tung dag och ingen av hemmaåkarna nådde A-final.
- Bilen känns bra men jag får inte iväg den från start, säger Luleåföraren Jonas Östman.
Istället fick publiken bevittna tuffa kamper i stora division I-klassen.
- Det ska var tufft, annars kommer inte publiken, säger legenden Per Eklund.

KALIX2006-07-10 06:00
Jonas Östman, Luleå MS, hade hoppats på en topplacering när SM-cirkusen kom till Norrbotten. Och han hade fog för förväntningarna eftersom han kört mycket bra under säsongens inledningen.
På banan i Kalix fungerade det inte lika bra och det var framförallt i starten som placeringar tappades.
- Nä, det har inte fungerat i starterna. På banan känns det hyfsat men det är fruktansvärt jobbigt att jaga i stensprutet som uppstår när man är en bit bak, säger Östman som slutade på trettonde plats när de tre kvalheaten var avklarade.

Ingen final för Öhmans
Kalixföraren Ulf Blomster tog sig, något överraskande vidare, till B-final och han blev därmed främste länsförare.
Bröderna Mats och Thomas Öhman kom till Kalix Motorstadion med förhoppningar om finalplatser. Tyvärr, tyvärr så strulade det för brödraduon. Mats Öhman kom till start i första kvalet men han förblev stående på startlinjen.
- Kopplingen rasade. Så typiskt. Jag är mycket besviken nu, säger en nedstämd Mats Öhman.
Fem år äldre brodern Thomas Öhman fick i alla fall vara med och leka i kvalheaten och det såg riktigt bra ut väldigt länge. Han körde in som etta i det andra kvalheatet och hade där tredje bästa tid.
Ett hyggligt tredje heat hade tagit honom till final men allt tog slut redan i första kurvan.
- Vi törnade ihop ett par stycken och ett styrstag gick för mig. Det tog på framhjulet och det är sånt som händer. Det går fort när man kommer mot första böj och det är svårt att se. Nog hade jag för avsikt att köra final, det hade jag, säger Thomas Öhman.

Närkontakt
Det blev ändå en rad tuffa drabbningar i finalerna. I A-finalens första sväng törnade Thomas Rådström, Vännäs, in i Per Eklund och fick en varning.
Men det var bara början för han skulle ha flera närkontakter och det var duellen mellan honom och Lars Larsson, Skene, som alla snackade om.
- Han (Larsson) körde på mig flera i baken flera gånger, säger Rådström.

"Ska vara tufft"
På näst sista varvet tog det stopp för Rådström efter att han fått Larsson mellan sin bil och räcket.
Vänster bakhjul lossnade för Vännäsföraren och även Larsson tvingades bryta. Per Eklund hade en objektiv åsikt om det som hände:
- Det ska vara tufft och tätt i en A-final, annars kommer det inget folk, säger motorlegenden.
Det här skulle ändå bli Västerbottens dag för Ola Stenvall, Skellefteå MS, svarade för en bländande körning i den Saab 9-3 som han hyr av Per Eklund.
Stenvall fick kliva högst upp på pallen och han var överlycklig.
- Det är det största hittills i min karriär, det är nästan så jag blir tårögd, säger den 37-åriga Skellefteåbon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om