Granström tar sats mot toppen

Han hade lika väl kunnat vara bandyspelare i dag.
Niklas Granström valde dock en helhjärtad satsning på motocross.
? Alla pojkars dröm, säger han och skrattar. Det diktatoriska träningsschemat är historia. Med en ny avslappnad inställning tar kalixsonen sats mot nya mål.

KALIX2004-05-11 06:30
April månad. Den värmande solen gör Bodens motocrossbana till en behaglig plats att befinna sig på. Stillheten och fåglarnas bakgrundsmusik avbryts dock plötsligt av vrålet från en 450 cc Yamaha som rusar runt banas höga hopp och djupa kurvor. <br>Niklas Granström bromsar in, ställer sig upp och spejar runt för att bilda sig en uppfattning om vad banan har att erbjuda. <br>Sedan är det full gas in i nästa kurva som följs av ett hopp i höjd med trädkronorna. Här råder inga tveksamheter. Det här är Niklas Granströms hemmamiljö och det är det här han kan bäst. <br>Det är ännu tidigt på säsongen och för endast två veckor sedan täcktes stora delar av banan av vatten. <br>Niklas Granström skakar på huvudet.<br> ? Den är i ett bedrövligt skick just nu. Men det finns några kurvor som är mindre dåliga än de andra, säger han.<br>Att den 25-årige Granström skulle driva ett motocrossföretag i egen regi och tävla land och rike runt var från början ingen självklarhet. Som kalixbo så infann sig bandyn som ett naturligt intresse hos unge Granström. En provkörning med kusinens crossmaskin i 13-årsåldern förändrade emellertid allt. <br>De följande sex åren utövade han de båda sporterna parallellt innan han var tvungen att göra ett val.<br>Ett elitkontrakt som bandyspelare i bygden knackade nämligen på dörren och dygnets timmar räckte inte till för dubbla satsningar. Valet blev relativt enkelt då framgångarna inom motocross hade skapat en hunger efter att nå ännu högre höjder.<br>Bandyn var ett avslutat kapitel. <br> ? Jag ångrar absolut inte mitt val. Men det är ju klart att det var några tunga år i början när man fick leva mycket sparsamt samtidigt som ens bandyspelande kompisar kunde skaffa sig lägenhet och bilar, säger Granström. <br>Klart bäst i länet som junior<br>Att intresset för motocross infann sig relativt sent i jämförelse med andra tävlingsförare ser han inte som en nackdel. <br>Tvärtom. <br> ? Jag tror att det är därför som jag har kunnat hålla motivationen på en hög nivå hela tiden. Många börjar köra när de är väldigt unga och när de kommer i tonåren så dyker andra intressen upp, säger han. <br>Som ungdom och senare junior var Niklas Granström med sina fem totalsegrar i det närmaste oslagbar i Nordcupen. Framgångarna gav mersmak och han ville bevisa för sig själv och andra att han var redo för tuffare motstånd. <br>Det var dags att utmana de stora grabbarna. <br>1999 kom chansen och efter tio deltävlingar i klassen 125?500 cc och en totalseger i Nordcupen kunde han titulera sig norra Norrlands bästa motocrossförare. <br> ? Det kändes stort och betydde mycket för självförtroendet och ekonomin, berättar Granström.<br>CNC-operatörsutbildningen avslutades och frisedeln från militärtjänstgöringen välkomnades av den då 20-årige motocrossföraren.<br> De följande tre åren bjöd på blandad kompott med distriktmästerskapssegrar och segrar i USA, där Granström vistades under tre vintrar för att utveckla sin körning. Elitlicensen i Sverige fick han 2001 och "rookiesäsongen" slutade med som bäst en 12:e plats i SM. <br> ? Det ansågs vara bra presterat av en nykomling och jag var själv nöjd med min insats. Fast man vill ju alltid bli bättre. <br>Samtalet glider in på de träningsläger som han brukar genomföra tillsammans med de lokala motocrossklubbarna. Det här året har Granström under två helger låtit barn och ungdomar i Boden och Piteå ta del av hans kunskaper.<br>Unga crossförare och föräldrar från hela länet hör av sig inför dessa träningshelger.<br> ? Intresset är otroligt stort. Det känns som att jag skulle kunna ta emot hur många som helst men för att kvalitén ska bli så bra som möjligt har jag satt en gräns på 40 stycken.<br>Det stora intresset för sporten tycker Niklas Granström är glädjande. Förhoppningen är att det ur den stora skaran av unga utövare i framtiden ska kliva fram förare av absoluta världsklasser. Utan ta sig själv som ett exempel så menar han att det råder en stor brist på duktiga tränare i Sverige.<br>Ett rejält kliv mot yppersta eliten<br>Duktiga tränare är dock bara en sak. För att nå framgång är envishet ett måste.<br> ? På träningslägren märker ungdomarna direkt att de blir bättre. Och det är så det fungerar, i början utvecklas du snabbt och tar stora kliv framåt. Det är mycket svårare för en etablerad elitförare att ta det där sista steget till toppen, säger Granström. <br>Och det är på den nivån Niklas Granström har befunnit sig de senaste åren. Det sista steget har låtit vänta på sig. <br>Tills nu. <br>Vid SM-premiären på svårkörda Ripabanan i Kristianstad i mitten av april blev Granström sexa och nu är känslan att fler framskjutna placeringar väntar. <br>Orsaken beror enligt Granström på att han lagt av med ett närmast diktatoriska träningsupplägg som inneburit 10-12 pass i veckan. På crossbanor och i styrkehallar. <br>Oavsett väder och vind. <br>Oavsett humör och motivation. <br> ? Jag tränar fortfarande regelbundet men skillnaden är att jag idag kan besluta mig för att göra någonting helt annat om jag inte har lust. Det gjorde jag aldrig tidigare, säger Granström. <br>En växande rutin har också bidragit till att det blivit lättare att fokusera på uppgiften inför starterna. Nu återstår att se om den nya inställningen räcker för att nå målet om en total topp-tio placering i SM och en ny totalseger i Nordcupen. <br>Och icke att förglömma. <br>Niklas Granström har dessutom fått starttillstånd till tre EM-tävlingar i sommar. Närmast till hands är att han kommer att ställa upp vid en av tävlingarna som genomförs i Ryssland. <br> ? Motståndet är tufft men jag vet att jag har kapacitet att hamna bland de tjugo bästa, men det är många faktorer som spelar in, säger Granström. <br>Massor av skador<br> En annan sak som lyckligtvis lyst med sin frånvaro det senaste året är skador. Något som Niklas Granström genom åren fått sin beskärda del av.<br>Säsongen 2002 är en dyster historia om man tittar kalixsonens sjukjournal. Han hamnade i en ond cirkel som höll på att äventyra hela karriären och den mentala styrkan sattes på hårda prov. <br>4 Fraktur höger axel.<br>4 Fraktur höger arm. <br>4 Höger axel ur led.<br>4 Fraktur vänster handled.<br>4 Fraktur höger fotled.<br> ? När man varit skadefri under en längre tid som jag varit nu blir man starkare som förare. Det är inte så att man är rädd för att nästa skada närmar sig ju längre tiden går. Men är du mitt inne i en ond cirkel av skador är det lätt hänt att du håller igen.<br> ? Psykiskt mår man för djävligt när man samtidigt har känslan av att man kan prestera, förklarar han. <br>Drömmen om att få representera Sveriges färger vid VM-tävlingar är inget som Niklas Granström pratar högt om. Steget dit är långt och frågan är bara om den någonsin kommer att förverkligas. <br>Granström hävdar dessutom att han, trots sin ringa ålder, börjar se slutet på motocrosskarriären. <br>Ser slutet på karriären<br> ? Det är många som tror att jag lever ett glassigt liv men det sliter oerhört. Jag har gjort första halvan av karriären och kommer att sluta inom några år. <br>Förra året var Niklas Granström på resande fot under 298 dagar och arbetet med att hålla företaget på fötter innebär många långa dagar. Han sköter allt administrativt arbete själv och plockar bara in mekaniker under tävlingsdagarna. <br>Omsättningen ligger på cirka 500.000 kronor. <br> ? Hur mycket jag än vill så räcker inte pengarna till att anställa en medarbetare, tyvärr, suckar Granström<br> Funderingar om vad framtiden ska innehålla finns redan. Och den kommer inte att innebära ett verkstadsjobb som CNC-operatör. Knappast heller något inom motocrossbranchen. Granström har dock fått smak för entreprenörskapet och det är åt det hållet funderingarna ligger i dag.<br>De senaste åren med mycket träning, tävlingar och ett allmänt kringflackande liv har medfört att han har svårt att sitta still. Så ett 7?16 jobb på ett kontor lär det heller inte bli för kalixsonen.<br> ? Jag har många idéer men har inte bestämt mig ännu för hur länge jag ko
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om