Gocart-talangen siktar på dubbla segrar
Farten är tjusningen. Länets snabbaste kartingförare, 17-årige Mikael Sandberg, bilden, svävar inte på målet varför motorsporten är hans liv. - Det är roligare att åka kart än att cykla ..., säger han med Kalixbons trygga självklarhet.
Att köra kart i svensk elitklass är någonting helt annat.
Då handlar det verkligen om höga farter , med rykande och skrikande däck i de tvära kurvorna.
Men som sagt, Kalixgrabben Mikael Sandberg, tävlande för Aspen KK i Haparanda, älskar livet, och satsar allt på att gå riktigt långt i sporten.
Han är redan på god väg.
Har vunnit Norrlandscupen i Örnsköldsvik och visat härliga takter i SM, där han gör sin första säsong.
Final i Uddevalla
Totalt ligger Mikael på fjortonde plats i SM efter två deltävlingar (Järfälla och Skellefteå) och målet är högre än så.
- Jag hoppas ta en plats på topp 10 totalt i SM efter finalen i Uddevalla längre fram i sommar, säger Sandberg.
I helgen kör länets bäste i länet vid två tävlingar i Norrlandscupen, Haparanda lördag, och Luleå på söndag.
- I de loppen är det segern som gäller, säger Mikael som i ICC-klassen mest fruktar sin namne och kusin Mikael Sandberg-Jakobsson samt Erik Lindholm , Skellefteå.
Mattias Berg, Lycksele leder SM, men han finns inte med vid helgens cuptävlingar i Norrbotten.
Varför går det så bra för dig.?
- Jag har en bra bil, och inte minst en bra motor. Dessutom har jag nu tävlat på högre nivå i tre år och fått en del rutin. Det är viktigt att vara koncentrerad och se till att hitta det bästa spåret i tävlingarna.
Svårigheter i sporten?
- Det gäller att orka hålla koncentrationen. I Norrlandscupen kör vi rätt korta i heat, men i SM handlar det om 2-3 mil totalt och det kräver styrka och kondition. Jag torr inte att folk i allmänhet kan föreställa sig hur slitsamt det är att köra.
Polerar...
När Norrbottens-Kuriren träffar Mikael Sandberg hemma i Kalix har han, tillsammans med pappa Magnus, som sköter allt skruvandet, just slutfört inställningarna av chassit som är en viktig del i förberedelserna.
- Det är mycket att hålla koll på. Var femte timme ska också kolvarna bytas. Men det sköter pappa, själv behöver jag bara polera bilen..., säger Mikael leende.
ICC-klassen innebär motorer på 125 cc, men det finns också en tyngre klass STCC med 250 kubiksmotorer. I den klassen finns dock inga tävlande här i länet. Att satsa hårt i kartingsporten kostar en hel del pengar. Ett chassi går loss på 30.000 kronor och en motor lika mycket. Dessutom är det bra att som familjen Sandberg ha en stor buss att bo i och frakta grejerna till träning och tävling.
- Det går inte klara sig utan sponsorer, och det har jag några bra, säger unge Sandberg.
När det gäller träning har inte Mikael någon bana hemma i Kalix.
- I Haparanda finns min hemmabana och dit åker jag ett par gånger i månaden för att åka. Men nästan varje helg under sommaren är det tävlingar, och det blir också blir en form av träning.
Trots sin ungdom har Mikael Sandberg redan kört gokart i sju år.
- Det hela började när jag tog min licens i Luleå och började köra i micro-klassen, minns länsettan.
Ett bevis på Mikael Sandbergs hårdsatsning är att han, när det inte är sommarlov, går på motorsportgymnasiet i Anderstorp, där han ska studera fyra terminer.
- Jag har siktet inställt på att bli motorsportmekaniker, samtidigt som jag vill utveckla mig själv som gokartförare, konstaterar Sandberg.
På sikt kan det också bli andra motorsporter för hans del.
- Rallycross känns riktigt lockande, erkänner han.
I det sammanhanget är det riktigt passande att han i sommar jobbar ute på rallycrossbanan i Kalix där publikfesten SM med hela eliten på plats avgörs den 8 juli.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!