Luleå Hockey spelade SM-final för två säsonger sedan, men föll mot Skellefteå med 0–4 i matcher. I fjol åkte laget ut i kvartsfinal mot Växjö och i år sladdar de i tabellen på en åttonde plats.
Men i Europaspelet har LHF imponerat och tagit sig hela vägen till final. Nu tänker föreningen spänna bågen för att nå samma framgång i SHL.
– Vi vill vara lika framgångsrika i SHL som vi är i CHL. Då innebär det ju att vi i befintlig organisation måste lyfta oss och även att vi kanske behöver tillskott som kan hjälpa oss, säger Lars "Osten" Bergström, sportchef i Luleå Hockey.
Betyder det att ni kommer utöka spelarbudgeten nästa säsong också?
– Allting hänger ju ihop. Utifrån hur det går och det stöd vi får. Men vi kommer försöka att anstränga oss och utmana för att vara så tilltalande som möjligt, säger "Osten".
Luleå Hockeys sportdirektör, Thor Stöckel, utvecklar tankarna bakom en satsning.
– Vi tycker själva att vi har haft en ganska bra resa under ett antal år. Varit med och etablerat oss som ett topplag och nu känner vi att det skulle vara dags att försöka gå hela vägen. Det är klart att chansen ökar ju om man har att bygga ett mer erfaret och ett spetsigt lag. Den ambitionen har alltid funnits, men vi känner att det kanske är dags nu att ge det sista lilla som krävs, även om det inte är någon garanti.
– De här tankarna skulle vi inte ha om vi inte skulle tro att vi någonstans kommer hitta en finansiering. Vi vill ge Luleå, Norrbotten, publiken, fansen och oss själva chansen att gå hela vägen. 20 år efter 96, vore inte det fantastiskt, säger han.
– Vi har jobbat mycket med att bygga upp vår ekonomi, för att utveckla vår sportsliga organisation och andra delar av organisationen. Det hade varit riktigt härligt att hitta en satsning som vi alla tror på och känner att det här kan bära långt.
När tar ni ett definitivt beslut i den frågan?
– Det är klart att det hänger lite på hur säsongen utvecklar sig, men ska man planera för nästa säsong måste man samtidigt vara ute i god tid. Det finns ju en tanke och en plan, men sedan måste vi ha med oss alla intressenter på en sådan satsning och den diskussionen pågår ju.
Har CHL lett till att nya sponsorer har visat intresse för er verksamhet?
– Det finns ju ett flertal företag i Sverige som agerar internationellt, det finns ju också ett flertal som vi kanske inte riktigt har nått fram till, eller inte har uppvaktat. Det finns självklart också sådana ambitioner, att hitta nya kontakter med nya organisationer och företag.
Är det några nya sponsorer som står för dörren?
–Det är väl ingenting som jag egentligen kan kommentera nu. Men det finns ju en plan i alla fall.
Vinnaren av CHL får 60 000 euro och tvåan 30 000 euro. Luleå Hockey kan dessutom räkna med ett tillskott, då den avgörande matchen spelas i Coop Arena.
– Vi har ju inte satt oss ned och räknat de delarna utan det gör vi först till våren, men jag utgår från att vi gör ett litet plusresultat på CHL, säger Thor Stöckel.
Under måndagskvällen kom uppgifter från NSD att Jakob Porsér, medgrundare till Mojang, företaget bakom succédataspelet Minecraft, tänker stötta Luleå Hockey ekonomiskt. Mojang såldes för hela 18 miljarder till Microsoft och även om inte Porsér var majoritetsägare så blev han mångmiljardär på försäljningen. Jakob Porsér är en stor LHF-supporter och enligt samma uppgifter ska det röra sig om mångmiljonbelopp. När Kuriren nådde honom under kvällen ville han inte kommentera uppgifterna.