Så ska experten hjälpa Luleå Hockey: "En symbol för länet"

Han lär väljas in i Luleå Hockeys styrelse på årsmötet nästa vecka. Nu berättar varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon om Batman-signalen, vad han vill bidra med – och sin galna segersvit.

Foto:

Ishockey2017-06-08 21:28

16 juni har klubben årsmöte – och då lär Niklas Turner Olovzon bli ny ledamot i föreningen i hans hjärta.

Han har kunskaper inom både ekonomi, varumärken och sponsring. Han har ett stort kontaktnät i Sverige och har dessutom haft uppdrag åt flera idrottsklubbar, SHL och Svenska Ishockeyförbundet.

– Jag har konsekvent tackat nej till alla styrelseförfrågningar jag har fått och jag har fått en hel del från idrotten, säger Turner Olovzon.

Är det bland annat från SHL-klubbar?

– Ah, klubbar på elitnivå i både inom hockey och fotboll, säger han utan att vilja gå in på namn.

Men när Luleå Hockey hörde av sig gick det inte att tacka nej.

– Det är som Batman-signalen. Då får man komma hem igen. Det är otroligt hedrande och jättespännande.

Turner Olovzon är född i Kiruna, uppvuxen i Luleå men flyttade till Stockholm 1998 och har sedan blivit kvar där. Han är bland annat vd och grundare för en kommunikationsbyrå inom sponsring.

– Det är ett läge i föreningen där man måste samla kraft och påbörja en ny resa. Jag hoppas och tror att jag kan bidra på alla sätt och vis för att göra föreningen ännu mer framgångsrik.

Luleå Hockey aviserade i dagarna att man gör ett minusresultat på 4,9 miljoner.

– Jag tror att man kan behöva lite influenser utifrån i alla sådana här verksamheter och förhoppningsvis hitta nya sätt att nå ut och hitta intäktsmöjligheter. Jag tror också det finns en marknad i Stockholm som man kanske inte alltid når ut till, säger han och fortsätter:

– Jag kan ju inte lova guld och gröna skogar i form av att det kommer innebära många nya kronor på kontot, men jag hoppas att jag kan bidra till den utvecklingen.

Förutom en gedigen företagsbakgrund har Turner Olovzon också ett stort supporter-hjärta.

– Jag har blivit en mer hardcore-supporter med åren. För oss som bor här nere kan passionen nästan vara ännu starkare. Supportrar ska ha rätt att vara kritiska och ställa krav. Samtidigt kan vi som bor här nere ibland ha en positiv syn på vilken kraft Luleå Hockey är för Luleå som stad och vilken kraft den har utanför länet. Det kanske man blir hemmablind med. Jag gör det här för att jag tror att Luleå Hockey behövs för Luleå och Norrbotten. Jag vill att det ska vara en framgångsrik symbol för länet.

Det blir en hel del matcher live också – i Stockholm, Luleå och Leksand.

– Jag har någon helt galen streak som är helt bisarr. Om jag inte är ute och cyklar har jag 11–12 livesegrar i rad. När jag har varit där har Luleå Hockey vunnit – så jag får väl se till att komma upp på varenda jäkla match. Jag får väl vara turmaskot där uppe, haha.

Vad är Luleå Hockeys varumärke värt?

– Det är klart att det är värt flera hundra miljoner kronor. I PR-värde kan det vara mer värt än så om man tänker på lång sikt. Om Luleå Hockey inte skulle finnas vad skulle det betyda för Luleå och Norrbotten? Jag tror man måste ställa sig den frågan då och då. Det är en viktig tid nu också för alla suppportrar och samarbetspartners. Antingen kan vi alla gnälla över att det har varit tuffa år... den här verksamheten bygger på passion, och den dagen människor inte blir arga, kritiska och ifrågasätter – då har man också misslyckats... men samtidigt måste man fundera på vad som skulle hända om det inte fanns.

Han säger inte att man enbart ska ha en positiv syn på Luleå Hockey – men att man också måste uppskatta det man har och värdera vad det innebär.

– Det finns andra exempel där lag åkt ut och man tappat kraft och då har man insett hur mycket man saknat den perioden där man kanske gnällde som mest, säger han och fortsätter:

– Det är också viktigt att det finns en tydlighet. Det finns kritiska röster och det måste man lyssna på och ta på allvar.

Den omstart som klubben aviserat med satsning på juniorer och spelare med norrbottnisk prägel hoppas Turner Olovzon ska ge resultat.

– Det är inte det idrottsliga resultatet som är avgörande. Över tid behöver man ha återkommande idrottsliga framgångar som klubb, men det finns lag som är otroligt framgångsrika men ändå inte har en karisma och en utstrålning och där folk inte sluter upp och gillar dem. Sen finns det lag som kan ligga i mitten och på den nedra halvan som har ett stort gillande bland fansen. Det för mig är det starkaste beviset för ett starkt varumärke – om man trots idrottsliga motgångar får folk att tycka om och sympatisera med laget.

Han tar Leksand och Hammarby som exempel.

– Det handlar om att ha en själ och identitet och det det är det jag hoppas att man kan hålla fast vid över tid med en norrbottnisk prägel. Jag hoppas de här unga killarna tar klivet och att vi får ett Luleå Hockey vi känner igen. Det finns år när Luleå Hockey har varit framgångsrika men där jag själv somnat framför tv:n och så finns det säsonger där det gått mindre bra där jag ändå har känt ett engagemang. Vad utrålar man och känner man igen sig som supporter? Finns det spelare att verkligen heja på? Där tror jag att egna produkter alltid är starkare än importer, även om man inte bara klarar sig med det.

Men förväntningarna på den kommande säsongen vill Turner Olovzon tona ned:

– Jag hoppas att supportrar, sponsorer och alla runt omkring kan se att man gör en omstart och därmed ska ha en rimlig förväntan på laget och klubben närmsta året. Jag tycker det är kul att komma in i ett sånt här läge. Det känns spännande när det har varit ett par tuffa år och då ska det uppåt allting. Allt ska peka uppåt – annars kan man avgå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!