Så påverkas Luleå Hockey av SHL:s och Telias mångmiljonuppgörelse

Luleå Hockey har fått sälja tv-abonnemang för att få ut hela den summa de räknade med från TV4 och moderbolaget Telia.
– Telia och TV4 är den absolut viktigaste finansiären och partnern SHL har, och jag har inga problem med det. De går in med oerhört mycket pengar i ligan, pengar som är helt avgörande för att vi ska kunna upprätthålla den kvalitet SHL har, säger klubbdirektören Stefan Enbom.

Foto: SIMON ELIASSON

Ishockey2024-12-31 14:00

Det var under hösten 2020 SHL kom överens med Telia om det nuvarande tv-avtalet, som sträcker sig till och med 2030 och är värt omkring fem miljarder kronor.

Hur mycket pengar klubbarna fått har varierar något från säsong till säsong, men den utbetalda summan brukar överstig den preliminära siffra ligans intresseorganisation ger dem innan det är dags att sätta nästkommande säsongs budget.

I år meddelade dock Telia, som Smålandsposten tidigare har rapporterat om, i efterhand SHL att de ville minska på sitt ekonomiska engagemang. Efter diskussioner valde ligan också att gå Telia till mötes. SHL AB köpte tv-abonnemang, som de 14 klubbarna sedan fick i uppgift att sälja, för ungefär 30 miljoner kronor.

Sedan dess har klubbarna kampanjat i sina digitala kanaler, med varierande resultat.

För Luleå Hockey innebär uppgörelsen med Telia ingen ekonomisk förlust, enligt Stefan Enbom.

– Vi har lyckats bäst av alla klubbar, och påverkas inte i och med att vi bidragit till försäljningen i den utsträckning vi gjort, men alla har inte varit lika framgångsrika som oss, säger klubbdirektören.

Hur ser du på uppgörelsen som SHL och Telia gjorde?

– Telia och TV4 är den absolut viktigaste finansiären och partnern SHL har, och jag har inga problem med det. De går in med oerhört mycket pengar i ligan, pengar som är helt avgörande för att vi ska kunna upprätthålla den kvalitet SHL har.

Han tillägger sedan:

– De hotas samtidigt av fulstreaming. Om det inte minskar kan det äventyra vårt avtal. Allting bygger ju på att de lyckas sälja sina abonnemang.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!