Luleå Hockeys varumärke starkare än största rivalens

Klättrar på listan i den senaste undersökningen från Demoskop.

Foto:

Ishockey2018-02-23 12:34

Det är Sport & Affärer som genom undersökningsföretaget Demoskop gjort en undersökning av Sveriges idrottsklubbars starkaste varumärken.

Personerna fick ange tre klubbar – så att inte enbart favoritklubben skulle väljas.

På listan hamnar Luleå Hockey på en tolfte plats – en placering ovanför värsta rivalen Skellefteå.

Luleå klättrar fem placering från fjolårets undersökning då man placerade sig på en 17:e plats.

2016 var Norrbottensklubben på 13:e plats.

Bästa SHL-lag är Djurgården på en tredjeplats – men där ingår även fotbollssektionen.

Listan

Fjolårets placering inom parentes.

1) AIK (1) 16,8%

2) IFK Göteborg (4) 14,1%

3) Djurgården (2) 13,7%

4) Malmö FF (2) 12,5%

5) Hammarby (5) 7,4%

6) Frölunda (6) 5,7%

7) Färjestad (8) 2,8%

8) HV71 (11) 2,4%

9) Brynäs (9) 2,4%

10) IFK Norrköping (14) 1,6%

11) Leksand (7) 1,5%

12) Luleå Hockey (17) 1,4%

13) Skellefteå (9) 1,2%

14) Malmö Redhawks (12) 1,1%

15) Gais (ny) 0,7%

15) Elfsborg (14) 0,7%

17) Modo (13) 0,6%

18) Linköping (17) 0,5%

18) Växjö (16) 0,5%

18) Helsingborg (19) 0,5%

Övriga svar: 8,8%

Undersökningen gjordes mellan 30 januari och 6 februari 2018. 1000 personer tillfrågades över hela landet i åldrarna 18–89 år. Procentandelarna i resultaten utgör antalet svar för en viss klubb i förhål-

lande till det totala antalet klubbar som nämnts.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!