Lantto, 33, ska tävla i USA – i snowbike

Kör Isoc-serien med specialbyggd hoj – som fått plockats isär i smådelar inför frakten: "Det blir lite tidspress", säger Luleåbon Fredrik Lantto.

Foto: Privat

Ishockey2018-03-07 10:49

Elina Öhman, Johan Lidman och Petter Nårsa kör skotercross i proffsserien Isoc.

Nu har tävlingarna fått ännu en norrbottning.

Fredrik Lantto, från Nickbyn utanför Luleå, ska under två helger köra snowbike i USA.

– Det är väldigt snabbt påkommet, säger Lantto.

Han skickade iväg hojen i måndags, åker själv under torsdagen och mekar ihop den på torsdag kväll. Sen är det tävlingar på fredagen.

– Vi har fått ta isär hojen till molekyler, så det blir ett projekt.

Är den lätt att sätta ihop?

– Det är inte direkt svårt, jag har gjort det så många gånger. Men det blir lite tidspress. Vi kommer fram vid 21.00 och första start är kring 12 dagen efter.

Lantto har byggt maskinen själv – och tror att den kan stå sig bra i konkurrensen.

– Jag tror att den här modellen kommer vara standard om några år för att den fungerar så mycket bättre än de maskiner som finns idag, säger han och fortsätter:

– Som förare är jag inte alls i närheten av superstjärnorna där borta som jobbar med det här – men jag tror hojen ska göra att det kan gå hyfsat bra ändå.

Vad är då skillnaden mellan proffsförarnas snowbike och Lanttos?

Väldigt mycket.

– De som de kör med är en cross där de tar bort bakhjulet och bultar dit en matta. Den får som ett konstigt beteende och man måste vara jäkligt duktig för att kunna köra med en sån. Med min har jag byggt alltihop själv och man står mer på mattan och den är mer kompakt. Det är en massa grejer som spelar in.

Lantto har byggt maskiner sedan 2007 och har således hunnit lära sig en hel del på resans gång.

Hur kommer det sig att du började med det här? Det känns inte som en speciellt stor sport.

– Den är i princip obefintlig. De fungerar otroligt bra i lössnö. En modell jag har kör faktiskt ifrån de senaste skotrarna och den har bara 50 hästkrafter. Den är effektiv och det går att köra otroligt snabbt i lössnö, det är helt stört.

Han ville testa kapaciteten mot vanliga skotrar på bana – och sedan har det bara rullat på.

– Det började med det – att kunna tvåla dit skoterförarna med en crosshoj.

USA-resan pågår i elva dagar – sedan är det hem till familjen och jobbet igen.

– Kör man ifrån de som kör Isoc är man bäst i världen, så det ska bli intressant.

Vad hoppas du på?

– De har en helt annan snö och upplägg på banorna. Så första tävlingen i Iowa blir mer att känna på hetluften och banan.

Andra tävlingen går i Lake Geneva, Wisconsin, under tre dagar. Där väntar också en final.

– De har mer konstgjord snö som blir mer grovkornig. I Lake Geneva har de haft 25 grader varmt ibland och har haft problem med att hålla snön i snöform, så det blir en utmaning. Det känns kul, det gör det.

Är snowbike som att köra cross?

– Den är störst när det gäller friåkning i lössnö. Där är det jättemånga som håller på eftersom de är så smidiga. En skoter för lössnö bygger på att de har så otroligt mycket effekt och spinner ned i stubbar och sten, men hojarna är lätta och går ovanpå snön. Det blir knappt några avtryck när man har varit och kört. Det är skitkul och betydligt lättare än vad man kan tro.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!