I december 2015 avslöjades att det fanns planer på att riksserien skulle skapa en egen intresseorganisation.
Tre månader senare kom ett pressmeddelande om att SDHL, svenska damhockeyligan, hade bildats.
Sedan dess har publikrekordet i SDHL slagits flera gånger om.
Och nu jobbar intresseorganisationen vidare för att ”förbättra förutsättningarna för damer att spela ishockey, både sportsligt och ekonomiskt”.
Orden är Curt Johanssons, SDHL:s ordförande.
– Du känner till lika väl som jag vilken oerhört stor skillnad det är på betalningen på damsidan och herrsidan. Vi har nästan inga heltidsproffs här. De flesta jobbar eller går i skolan. Det är en oerhört lång väg att vandra, vi har i princip bara börjat arbetet som ska förbättra damernas situation. Det kommer ta sin tid innan arbetet bär frukt, säger Curt Johansson vidare.
Han säger också:
– Men det är inte bara den här nya paraplyorganisationen som ska se till att damverksamheten får de resurser de behöver för att det ska bli mer jämställdhet inom ishockeyn. Det är klubbarna som måste se till att de administrativt, organisatoriskt och ekonomiskt jobbar för att damerna ska få bättre förutsättningar att utöva sin sport.
– När det gäller att förstärka damernas resurser är det en mängd saker som måste göras. Det måste sked i ordnade former efter någon plan. Ett första steg är att ge damerna bättre förutsättningar för att utöva sporten, säger han och syftar på träningsmöjligheter, utrustning, ersättning för förlorad arbetsinkomst och bättre möjligheter att resa till matcherna.
Curt Johansson vill att ”alla inblandade parter inom ishockeyn ställer upp och bjuder till” för att förbättra damernas förutsättningar att spela hockey.
– Genomsnittet för lagen i SDHL är att de har en budget på 1,5–2 miljoner kronor. Vi har ett önskemål om att elitlagen på damsidan i ett första steg kan få samma budget som J20-lag på herrsidan.
Vet du hur mycket J20-lag, generellt sett, omsätter?
– Nej, men det är ett antal miljoner mer. Vi ser olikheterna, men vi måste inrikta oss på att hitta vägarna framåt för att förbättra tjejernas möjligheter.
SDHL har också planer på att anställa en person som aktivt ska jobba för att förbättra vardagen för klubbar och spelare.
– Det är viktigt att man har folk i vardagen som varje dag kan jobba med att se till att vi har kontakt med sponsorer och på det sättet kan dra in pengar till verksamheten. Vi är i det läget nu. Det är bara det att alla måste förstå att det inte är ett arbete som ger frukt på ett halvår. Vi måste lägga grunden för något som det jobbas med på sikt, säger Curt Johansson.
Men ni planerar att anställa en säljare?
–Vi måste börja någonstans. I första skedet inriktar vi oss på att hitta någon som är duktig på marknadssidan.
– Vi jobbar tålmodigt för att kunna ta steg för steg i det här arbetet.