Gratisbiljetternas tid är förbi – nu är det hockeyhysteri

Det råder hockeyhysteri i Luleå och Luleå Hockey går mot ännu en slutsåld hemmamatch.
Nu hyllas de som gör matcherna i Coop Norrbotten Arena till folkfester.
– Våra ståplatssupportrar gör ett otroligt jobb, stämningen som de skapar går knappt att hitta någon annanstans i Europa, och är den främsta anledningen till publiktillströmningen vi har haft på senare år, säger Joakim Darhammar som är biljettansvarig i Luleå Hockey.

"Publikutvecklingen vi i Luleå har haft är helt galen", säger Joakim Darhammar.

"Publikutvecklingen vi i Luleå har haft är helt galen", säger Joakim Darhammar.

Foto: SIMON ELIASSON

Ishockey2025-01-24 18:00

Det fanns en tid då Luleå Hockey sällan fyllde arenan.

– Jag har varit involverad i det här sedan 2007 och på den tiden fick vi jobba för att få 4 000 till 4 500 att komma på matcherna, säger Joakim Darhammar och fortsätter:

– Jag kommer ihåg att någon, under ett framtidsmöte vi hade 2014 eller 2015, pratade om att det långsiktiga målet var att alltid ha slutsålt och en stämning som det pratades om ute i Europa.

På den tiden delades det väl ut en del gratisbiljetter?

– Ja, lite i panik. Vi kände att vi behövde göra något för att få folk att komma till arenan, men det var ganska få som nyttjade biljetterna och försäljningen i arenan gick inte upp. När vi insåg det slutade vi.

Då hade han svårt att se hur de skulle nå sitt mål.

– Men något hände runt 2018, säger Joakim Darhammar.

Han fortsätter:

– Publikutvecklingen vi i Luleå har haft är helt galen. Jag tror det beror på flera saker. 2018 års investering i en ny ljud- och ljusanläggning fick kanske inte de mest hängivna supportrarna att gå på fler matcher, men den fick andra att göra det.

– Att vi 2015 fick ett eget damlag gjorde också andra människor än de som historiskt sett gått på matcherna började komma hit, sedan har ökningen vi haft på ungdomssidan breddat vår bas ytterligare. Många av de som själv spelar eller spelade i yngre går ju på våra seniorlags matcher. Fast den stora anledningen är det alla har snackat om sedan 2022, våra supportrar och stämningen som de skapar.

– Mina kollegor i de andra klubbarna i SHL brukar aldrig prata om 2023 eller 2024 års finaler när vi träffas, draget det var här när vi spelade final kommer däremot ofta på tal. Det var magiska upplevelser och supportrarna har fortsatt att göra ett fantastiskt jobb. Det är många franska turister här nu när det går att flyga direkt mellan Luleå och Paris och de som lyckas att få tag på biljetter till någon match brukar vara helt lyriska efteråt.

Han var själv en del av klacken i yngre år.

– Jag flyttade hit från Malmberget 1985 så jag fick uppleva tomteblosseran, säger Joakim Darhammar.

Var stämningen bättre förr?

– Nej, det skulle jag inte säga. Nog var det bra tryck, det här var ju som en plåtlåda på den tiden och det fanns en ståplatsläktare i varje hörn. Men sångerna var enklare och jag tycker det är bättre i dag.

Biljetterna till lördagens möte med Timrå tog slut under fredagen och fjolårets rekord på 14 utsålda hemmamatcher i rad är inom räckhåll.

– Vi har haft över 6 000 åskådare i varenda match den här säsongen och beläggningen ligger på 99,5 procent, säger Joakim Darhammar och fortsätter:

– Det får man väl ändå säga är rätt bra, men det är inte så många år sedan vi hade ett publiksnitt på 4 000, och det går inte att ta för givet att det alltid kommer att komma över 6 000.

Er ordförande sa i december att säsongskortspriserna kan komma att höjas med några procent till. Ser du som biljettansvarig några risker med det?

– Visst finns det risker och de måste beaktas. Jag var lite orolig för hur den tioprocentiga höjning vi gjorde inför den här säsongen skulle tas emot, men folk var förstående och det påverkade inte försäljningen alls. Det är en balansgång. Kostnaderna går upp varje år och har vi för låga priser kommer vi inte att kunna konkurrera och på sikt riskera att åka ur. Vi är samtidigt måna om vår grundpublik. Inflationen har gjort att allt i samhället har blivit dyrare, och folk måste prioritera. Så vi försöker hålla ner priserna så mycket som möjligt.

Fakta

Publiksäsongen:

21/1: Luleå Hockey–Timrå – 6 150 (slutsålt)

24/9: Luleå Hockey–Leksand – 6 150 (slutsålt)

28/9: Luleå Hockey–Färjestad – 6 150 (slutsålt)

1/10: Luleå Hockey–Skellefteå – 6 150 (slutsålt)

10/10: Luleå Hockey–Örebro – 6 015

17/10: Luleå Hockey–Växjö – 6 007

19/10: Luleå Hockey–Brynäs – 6 150 (slutsålt)

2/11: Luleå Hockey–Linköping – 6 150 (slutsålt)

18/11: Luleå Hockey–HV71 – 6 020

21/11: Luleå Hockey–Malmö – 6 022

28/11: Luleå Hockey–Rögle – 6 150 (slutsålt)

30/11: Luleå Hockey–Frölunda – 6 150 (slutsålt)

19/12: Luleå Hockey–Modo – 6 150 (slutsålt)

28/12: Luleå Hockey–Färjestad – 6 150 (slutsålt)

4/1: Luleå Hockey–Örebro – 6 150 (slutsålt)

7/1: Luleå Hockey–Leksand – 6 150 (slutsålt)

16/1: Luleå Hockey–Brynäs – 6 150 (slutsålt)

18/1: Luleå Hockey–Växjö – 6 150 (slutsålt)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!