Kalla väljer Haparanda före SM

Skidtävlingarna i Haparanda och Kukkola får celebert deltagande när Charlotte Kalla tävlar där i helgen. Den nyblivna dubbla svenska seniormästarinnan är populär och är det stora dragplåstret för arrangörerna.

HAPARANDA2007-01-19 06:00
Tärendötjejen Charlotte Kalla åker alltså inte helgens SM-tävlingar i Östersund utan väljer i stället Haparandaspelen på lördag och Kukkolaspelen på söndag som uppladdning inför junior-VM i Italienska Tarvsio. Naturligtvis till stor glädje för arrangörerna.
- Det är ju verkligen roligt, hon är ju en stor förebild för de unga åkarna och drar förhoppningsvis mer publik, säger Erik Stock, tävlingsledare Kukkolaspelen.

Kalla ny Kallur?
Helgens tävlingar är uttagningsgrundande för Kalle Anka cup (13-14 år) och Folksam cup (15-16 år), vilket medför ett stort deltagande i de yngre klasserna. Nu får de unga killarna och tjejerna se Sveriges nya skidstjärna i aktion på nära håll. Kanske kan Tärendöåkarens framgångar leda till en "Kallaeffekt" vad gäller skidintresset bland de unga, liknande den effekt som framför allt Jerringprisade Sanna Kallur skapat inom friidrotten. Kalla kan alltså bli en ny Kallur. De är båda populära, har glimten i ögat och nästan alltid ett leende på läpparna.

Risk för kyla
En farhåga är att vädrets makter ska sätta stopp för tävlingarna, förra året ställdes Kukkolas tävlingar in på grund av kyla. Haparandaspelen genomfördes och med tanke på det stora antalet anmälda åkare, inte minst Charlotte Kalla så hoppas arrangörerna på att det blir tävlingar i år också.
- Vi hade ju bara 80 åkare i fjol och hela 260 i år så det vore tråkigt att ställa in, säger Pääjärvi.
Kukkolaspelen har något färre antal, cirka 200 anmälda. Orsaken är att Haparandaspelen är i fristil och Kukkolaspelen i klassisk stil, enligt Erik Stock.

Ikeaeffekt
De dramatiskt ökade antalet anmälda åkare beror enligt arrangörerna på att många lopp i länet fått ställas in på grund av snöbrist och att tävlingarna numer arrangeras samma helg. Både Pääjärvi och Stock medger att en kombinerad "Ikea- och Kallaeffekt" kan ha bidragit till intresset från åkare och föräldrar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!