"En straffskatt på norrbottnisk idrott"

Regeringen har föreslagit att höja flygskatten med 80 kronor till 2018. Mikael Carlsson, sportchef för Boden Handboll, ser allvarligt på förslaget.

Kritisk. Boden Handbolls sportchef, Mikael Carlsson, ser allvarligt på förslaget om flygskatt.

Kritisk. Boden Handbolls sportchef, Mikael Carlsson, ser allvarligt på förslaget om flygskatt.

Foto: Petra Älvstrand

Handboll2017-03-17 20:21

Skulle förslaget om höjd flygskatt gå igenom så skulle det betyda betydligt högre resekostnader för elitlag som inte har möjlighet att ta bussen till matcher. Ett av lagen som skulle påverkas hårt av en flygskatt är Boden Handboll. Deras sportchef Mikael Carlsson beräknar att kostnaderna skulle öka med minst 60 000 kronor.

– Vi har inget annat alternativ än att flyga, eller allt är i och för sig möjligt. Vi kan också fotvandra till Göteborg, men det är inte realistiskt. Vi kan inte åka tåg, för då vet vi inte om vi kommer fram i tid till matcherna. Förslaget som regeringen kommit med bidrar noll till miljön och är bara en straffskatt på norrbottnisk idrott. Så regeringen får gärna säga hur vi ska lösa det här, säger Mikael Carlsson och fortsätter:

– Vi har redan nu fattat ett beslut att vi inte kan åka med fullt lag eftersom det är för dyrt. Nu åker vi med 13 spelare och tre ledare. Vi skulle kunna åka med 20 personer, men det kostar för mycket redan nu. Och med en flygskatt så skulle det bli över 3000 kronor dyrare. Man tar bort möjligheten för oss att hitta de billiga alternativen och där med kan vi inte skicka full trupp till viktiga bortamatcher.

Mikael Carlsson menar att en flygskatt inte bara skulle påverka Norrbottens idrottslag negativt, utan också turismen i länet.

– En familj på fem personer från Göteborg som ska åka skidor kommer inte flyga till Dundret när det är billigare att åka till Norge med bil, säger han.

Kostnaderna

BC Luleå och Luleå Basket

Merkostnad med höjd flygskatt: 250 000 (+ 100 000 för lagen i division 1)

– Det är inga beslut tagna än och nu ska vi försöka påverka våra folkvalda om det här. Vi har tagit fram underlag för oss inom basketen och ska försöka göra det bästa vi kan för att det inte ska slås igenom, säger basketprofilen JP Kostet.

Luleå Hockey (LHF, LHF/MSSK, J20 samt J18)

Merkostnad med höjd flygskatt: Mellan 300 000-500 000

– Det rör sig om ofantligt mycket pengar. Redan som det är har vi en stor nackdel kontra våra kollegor som inte behöver resa lika mycket. Det här blir som ett straff för att vi befinner oss där vi är, säger Stefan Enbom, vd.

Boden Handboll

Merkostnad med höjd flygskatt: 60 000

– Det här kommer leda till att klyftan mellan norr och söder växer. Folk kommer fråga sig varför norr deltar, säger Mikael Carlsson, sportchef för Boden Handboll.

IFK Luleå

Merkostnad med höjd flygskatt: 51 000

– Visst, det kan verka som lite pengar, men med dessa pengar kan man bära ett helt ungdomslag en hel säsong, säger Ingemar Ek, ordförande.

Piteå IF (endast damerna)

Merkostnad med höjd flygskatt: 50 000

– Vi hoppas verkligen att man lyssnar på näringslivet och alla övriga som riktar kritik mot förslaget och plockar bort det, säger Håkan Linneruth, vice ordförande.

Kalix Bandy

Merkostnad med höjd flygskatt: 43 000

– Man kan inte bara straffbelägga verksamheter och inte ha någon lösning på hur det ska kompenseras, säger Henrik Eriksson, kassör.

Assi IF

Merkostnad med höjd flygskatt: 33 000

– Enbart Assi IF står för en femtedel av resorna i Elitettan. Med det kan man ju räkna ut hur det ligger till, säger ordförande Lennart Vikström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om