Premiären för loppet arrangerades 2021 och planen var att årets upplaga av 10-milaloppet skulle arrangeras i slutet av juli.
Nu står det klart att intresset för att delta i loppet var betydligt svalare än förväntat och därför har arrangörsklubben bestämt sig för att ställa in.
– Jag tror att det var fem anmälda när vi beslutade om att ställa in årets tävling, säger Hans Ylipää, vice ordförande i Liviöjärvi IF.
Tävlingen kommer inte att gå i graven. I stället planerar Liviöjärvi IF att göra några förändringar inför 2023 och en av förändringarna bli att tävlingen kommer att arrangeras under marknadshelgen i slutet av juli i Pajala.
Segrarna 2021 var på herrsidan Dan Välitalo på 9:13 timmar och på damsidan Nadja Lukin på 10:28 timmar.
Liviöjärvi IF kommer efter uppehållet under pandemin att återuppta Marknadsjoggen under Pajala Marknad den 9:e juli.
– Det är tanken om inget oförutsett händer, säger Ylipää slutligen.
Under Marknadsjoggen finns fem distanser att välja mellan och det är 800 meter (barn), 1600 meter (barn), 3 kilometer, 6 kilometer och slutligen den längsta som mäter 1,2 mil.