Arena stod färdigbyggd 1957 och har hetat Skogsvallen i dryga 60 år. Men efter årsskiftet kommer arenan på Bergviken i Luleå gå under namnet Nyabvallen.
Johan Larsson är koncernchef för entreprenadföretaget Nyab som i och med namnbytet på arenan kliver in som storsponsor i IFK Luleå. 39-åriga Larsson är uppvuxen i Luleå och har en bakgrund som ungdomsspelare i kvartersklubben Lira BK.
– Det här känns bra. Jag har vuxit upp med fotboll och vet vad det betyder och har tyckt att vi kan mycket bättre än vad vi har presterat på A-lagsnivå i Norrbotten, säger Johan Larsson.
Han fortsätter:
– Vi har sökt efter något att sponsra som har en så positiv samhällsutveckling som möjligt och som är så bra för fotbollen som möjligt. Vi tror att tillsammans med IFK Luleå så kan vi skapa en bra framtid för fotbollen, säger han.
Så målet med sponsringen är att IFK Luleå ska spela i superettan?
– Ja, så är det. Ett av villkoren varför vi skulle gå in på en ganska hög nivå med ganska stora belopp är att det ska finnas ett långsiktigt avtal som gör att IFK Luleå ska veta att de har ekonomiska förutsättningar under en längre tid, säger Larsson.
Hur långt är avtalet för arenanamnet?
– Det är ett femårsavtal både på namnbytet och annan sponsring till klubben.
Hur mycket pengar får IFK Luleå i och med namnbytet på arenan?
– Vi har en överenskommelse att inte gå ut med summan men jag kan säga att det rör sig om miljoner, säger Larsson.
Miljoner per år eller över hela femårsplanen?
– Vi har en överenskommelse, man jag kan säga att det handlar om miljoner under avtalstiden, säger han.
Skogsvallen har alltså funnits i över 60 år men efter nyår är det Nyabvallen som gäller.
Har du stött på något motstånd från någon i IFK angående att namnet Skogsvallen försvinner?
– Jag har all respekt för att man kan ha de åsikterna men jag har inte stött på något motstånd. Men med all säkerhet finns det sådana som betraktar det som att sälja sin själ men vi lever i den tid vi lever och för mig är det väldigt viktigt att den här satsningen är fylld av själ och kärna, säger Larsson.
Koncernchefen för Nyab berättar att IFK Luleås förslag till det nya arenanamnet var Nyab Arena men att han själv ville att det skulle bli Nyabvallen.
– Nyabvallen är mer jordnära och representativt och lite närmare Skogsvallen. Man kan fortfarande kalla det för "Vallen". För min del hade det inte varit möjligt att gå in med en sådan här omfattande sponsring och försvara till våra aktieägare och styrelse om vi inte hade köpt arenanamnet, säger Johan Larsson.
Larsson menar att det behöver tas ett omtag i IFK Luleå angående hur en elitförening ska bedrivas 2019.
– De har tagit det bra och har varit öppna för självrannsakan. Jag har sagt rakt ut vad jag tycker, att prestationen inte duger över tid och man fastnat i historien och i det förgångna.
Larsson fortsätter:
– Men man har påbörjat ett bra arbete och breddat ungdomsverksamheten målmedveten men nu måste spetsen till med en A-lagssatsning. Luleå har alla förutsättningar att vara mycket bättre och på en högre nivå i fotboll än vad vi är, säger Larsson.
Johan Larsson menar att sponsorpengarna ska gå till att bygga upp organisationen i föreningen, inte bara om det rent sportsliga ute på fotbollsplanen.
– Det handlar om att bygga framgång med vinnande lag och prestera över tid. Det handlar om att få en organisation som håller nivå, med allt vad det innebär. Rent sportsligt kan man alltid hitta högpresterande individer men det gäller att få ihop helheten för att satsningen ska lyckas, säger Larsson.
– Det måste finnas en kontinuitet och ett jävlar anamma och att man bestämmer sig tillsammans att göra den här resan, säger Johan Larsson.