PG Lundmark sörjer sin vän

Paris-Dakar-vinnaren Richard Sainct avled på onsdagen sedan han kraschat under Faraorally i Egypten.
? Han är en av de sista som jag trodde skulle omkomma i en tävling, säger PG Lundmark.

FJÄLLBONÄS2004-09-30 06:30
<br><br>Ökenräven PG Lundmark har kört otaliga tävlingar mot Richard Sainct. Bland annat flertal Paris-Dakar-rallyn, en tävling som Sainct vann tre gånger.<br> ? Man har pratats vid många gånger på tävlingar. Visst var man konkurrenter men det är en härlig stämning vid sidan av ?det allvarliga?, säger PG.<br>Lundmark fick dödsbudet på onsdageftermiddag sedan hustrun Eva läst nyheten på Pål-Anders Ullevålseters hemsida.<br>Norrmannen Ullevålseter är nere i Egypten och kör tävlingen som också ingår i VM-serien.<br> ? Det känns oerhört ledsamt och oväntat. Han är en rutinerad förare som normalt sett inte tar stora risker, säger PG Lundmark som ringde upp sin norske kompis för att ge stöd och råd.<br>Varit med om samma sak<br>Lundmark har varit med om situationen tidigare under sina Dakarrallyn och vet vad som gäller.<br> ? Det har hänt mig fem gånger under åren och det är svårt att handskas med det i tävlingssituation. Det finns egentligen bara två saker man kan göra. Antingen bryter man tävlingen eller också gäller det att blockera alla känslor tills du är i mål. Gör man inte det utgör man en livsfara för sig själv i tävlingen, säger Lundmark.<br>Han har också fått händelsen berättad för sig av Ullevålseter.<br> ? Pål-Anders startade cirka 15 minuter efter Sainct och när han kom i kapp efter 15 körda mil hade Sainct kraschat första gången. Men Pål-Anders bedömde att han var okej och fortsatte till kontrollen vid 20 mil. Sainct kom sedan dit och fick hjälp att laga cykeln som fått sig ett par smällar och fortsatte sedan åka. Efter 28 mil hände dock olyckan med Sainct, berättar PG.<br>Han har själv kört sträckan och vet hur det ser ut där olyckan inträffade. Det är ett parti där farten är extremt, extremt hög.<br> ? Jag har inte kört någonstans i Sahara där det är så hårt som där. Sanden är som en stenhäll och när jag pratade med Pål-Anders sa han att hans fart förbi området var fullt gasutslag. Med andra ord kring 170?175 kilometer i timmen.<br>Förbud inte rätt<br>Det troliga är att Sainct kraschat och skadat huvudet svårt. Han hämtades upp med helikopter men var död vid framkomsten. Hans tävlingsstall, KTM, drog sig direkt ur tävlingen efter beskedet.<br>De senaste åren har ökenracingen varit rätt förskonad från dödsolyckor. Men i och med den här händelsen tardebatten om tävlingarnas vara eller icke vara ny fart. Richard Sainct var en av legenderna inom sporten, 34-åringen har tävlat sedan 1990, och hans död lär inte gå omärkt förbi.<br>Ändå tror inte PG Lundmark att ett förbud mot sporten är rätt väg att gå.<br> ? Det här låter brutalt men det ingår i paketet. Varje gång man åker ut och tävlar så här finns det i baktanken vad som kan hända. Man är medveten om det och hur fort allt kan hända, säger han.<br>Säkerheten inom motorsporten debatteras ständigt och på flera håll har man kommit långt. Men i ökenracingen är säkerheten i stort sett obefintlig.<br> ? Det är omöjligt när man inte kör på rundbana, som i till exempel formel 1. Här kan man inte hägna in områden och när sedan farten ligger där den gör. Ja, då är det svårt, säger PG Lundmark.<br>Under en av PG:s tävlingar vann han en specialsträcka där medelfarten låg på 141 kilometer i timmen. Medelfarten alltså.<br> ? Och det var över en sträcka på 50 mil. Då får man en känsla av hur fort det egentligen går, säger Lundmark.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!