Notan för danska cykelfesten: 258 miljoner

Det tog tio Ă„r att fĂ„ vĂ€rldens största cykeltĂ€vling Tour de France till Danmark – pĂ„ vĂ€gen har till och med den franska presidenten Emmanuel Macron uppvaktats. Notan för de tre etapperna landar pĂ„ minst 258 miljoner kronor.
–Det framstĂ„r som en helt overklig vĂ€rld nĂ€r danska skattepengar anvĂ€nds för att finansiera en fransk etapptĂ€vlings reseaktiviteter, sĂ€ger en juridikforskare.

PÄ fredag startar vÀrldens största cykeltÀvling i Köpenhamn. Under onsdagen presenterades de 22 cykelstallen pÄ nöjesparken Tivoli och hÀr vÀlkomnas Team Bora av den danska publiken.

PÄ fredag startar vÀrldens största cykeltÀvling i Köpenhamn. Under onsdagen presenterades de 22 cykelstallen pÄ nöjesparken Tivoli och hÀr vÀlkomnas Team Bora av den danska publiken.

Foto: Daniel Cole/AP/TT

Cykel2022-06-30 13:23

NÀr Tour de France-chefen Christian Prudhomme togs emot i den danska huvudstaden i november 2015 gick det nÀstan att likna vid ett statsbesök. Allt avslutades med en fin middag med ett 15-tal gÀster i Lars LÞkke Rasmussens statsministerbostad Marienborg.

Kronprins Frederik Àr nog van vid att vara den mest prominenta gÀsten pÄ middagsbjudningar, men denna kvÀll fick han finna sig i att strÄlkastarljuset var riktat mot fransmannen Prudhomme. Det cykeltokiga Danmark hade nu satsat allt för att fÄ arrangera starten och totalt tre etapper av vÀrldens största cykeltÀvling Tour de France.

Fick gul ledartröja frÄn Macron

– FrĂ„n mitt perspektiv var det en mycket avgörande kvĂ€ll. Det var det officiella Danmark som stĂ€llde sig upp och sade: "Christian, vi vill gĂ€rna ha din cykeltĂ€vling till vĂ„rt land", sĂ€ger middagsgĂ€sten Alex Pedersen, en av de danska initiativtagarna att arrangemanget, till Politiken.

Tidningen har genom offentliga dokument och intervjuer kartlagt hur den klassiska etapptÀvlingen hamnade pÄ dansk mark. Lobbyarbetet pÄbörjades redan 2012 av Alex Pedersen, som tillsammans med en kollega Àven lÄg bakom att Danmark arrangerade de tre första etapperna av Giro d'Italia samma Är.

Även om Danmark fick nobben som medarrangör till tĂ€vlingen 2019 fick den dĂ„varande danske statsministern Lars LĂžkke Rasmussen (Venstre) upp hoppet igen nĂ€r Frankrikes president Emmanuel Macron kom pĂ„ statsbesök i augusti 2018. Efter en cykeltur i Köpenhamn lĂ€mnade presidenten över en klassisk gul Tour de France-ledartröja till Venstres partiledare.

– DĂ„ tĂ€nkte jag, nu Ă€r det i hamn, sĂ€ger Lars LĂžkke Rasmussen till nyhetsbyrĂ„n Ritzau.

FÄr stÄ för lagens flyg

Till slut var det ocksĂ„ klappat och klart med en "grand dĂ©part" – som starten traditionsenligt kallas – i Köpenhamn. PĂ„ fredag inleds Ă„rets tĂ€vling med ett individuellt tempolopp över 13 kilometer i den danska huvudstaden och dĂ€refter rullar det vidare med etapperna Roskilde–Nyborg och Vejle–SĂžnderborg.

Allt har dock ett pris. Enligt Politikens kartlÀggning fÄr de danska skattebetalarna betala minst 258 miljoner svenska kronor för cirkusens besök. I den notan ingÄr exempelvis flyget till Frankrike för alla cyklister efter de tre etapperna i Danmark.

– Det framstĂ„r som en helt overklig vĂ€rld nĂ€r danska skattepengar anvĂ€nds för att finansiera privata cykellags och en fransk etapptĂ€vlings reseaktiviteter, sĂ€ger Rasmus GrĂžntved Nielsen, forskare pĂ„ Köpenhamns universitets juridiska fakultet, till tidningen.

Hemligt avtal

Hur avtalet ser ut mellan Amaury Sport Organisation (ASO) – Ă€garen av cykeltĂ€vlingen – och det danska bolaget som bildats för arrangemanget Ă€r hemligt. Företaget Ă€r privatĂ€gt och arrangerar exempelvis Ă€ven Dakarrallyt och Paris Marathon. OmsĂ€ttningen ligger pĂ„ runt 2,3 miljarder svenska kronor Ă„rligen.

Enligt Köpenhamns överborgmÀstare Sophie HÊstorp Andersen (S) var det ett krav frÄn ASO att avtalet inte ska vara offentligt. NÄgot som Àr problematiskt, anser Rasmus GrÞntved Nielsen.

– Detta Ă€r ett extraordinĂ€rt arrangemang som allmĂ€nheten och politikerna har ett klart intresse av att fĂ„ insikt i. I stĂ€llet sĂ€tter man munkavel pĂ„ politikerna och begrĂ€nsar deras möjlighet till att resa en offentlig debatt om huruvida man anvĂ€nder pengarna pĂ„ ett rĂ€tt sĂ€tt, sĂ€ger juridikforskaren till Ritzau.

Fakta: Tour de France

VĂ€rldens största cykeltĂ€vling Tour de France inleds fredagen den 1 juli och den 24 juli Ă€r det mĂ„lgĂ„ng pĂ„ Champs-ÉlysĂ©es i Paris.

I Sverige sÀnds tÀvlingen av Eurosport och Discovery med Roberto Vacchi som kommentator och Anders Adamson som expert.

Totalt ska 3 328 kilometer avverkas över 21 etapper. Titelförsvarare Ă€r den 23-Ă„rige slovenen Tadej Pogacar, som vann tĂ€vlingen Ă€ven 2020.

Totalt kommer 176 cyklister till start fördelade pÄ 22 Ättamannalag. Tio danska cyklister Àr uttagna och förra Äret blev Jonas Vingegaard totaltvÄa.

De tre först etapperna körs i Danmark. PĂ„ fredag inleds allt med ett 13 kilometer lĂ„ngt individuellt tempolopp i Köpenhamn. Lördagens 199 kilometer lĂ„nga etapp gĂ„r mellan Roskilde och Nyborg. PĂ„ söndagen körs den tredje danska etappen – 182 kilometer lĂ„ng – mellan Vejle och SĂžnderborg pĂ„ Jylland.

Efter en resdag fortsĂ€tter touren med etappen mellan Dunkerque och Calais i Frankrike den 5 juli. Även Belgien och Schweiz gĂ€stas detta Ă„r av touren, som avgörs för 109:e gĂ„ngen.

Tour de France Ă€gs av företaget Amaury Sport Organisation (ASO). Förutom att arrangera andra cykeltĂ€vlingar som Paris–Roubaix stĂ„r ASO Ă€ven bakom exempelvis Dakarrallyt, Paris Marathon och en golftĂ€vling pĂ„ damernas Europatour.

Företaget har runt 280 anstÀllda och omsÀtter runt 2,3 miljarder svenska kronor Ärligen.

ASO Ă€r en del av familjeĂ€gda Groupe Amaury, som Ă€ven Ă€r kĂ€nt som Éditions Philippe Amaury (EPA). Koncernen Ă€ger Ă€ven den franska sporttidningen L'Equipe.

KĂ€lla: Tour de France


Fakta: Senaste Tour de France-vinnarna

2021: Tadej Pogacar, Slovenien.

2020: Tadej Pogacar.

2019: Egan Bernal, Colombia.

2018: Geraint Thomas, Storbritannien.

2017: Chris Froome, do.

2016: Chris Froome.

2015: Chris Froome.

2014: Vincenzo Nibali, Italien.

2013: Chris Froome.

2012: Bradley Wiggins, Storbritannien.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!