NÀr Tour de France-chefen Christian Prudhomme togs emot i den danska huvudstaden i november 2015 gick det nÀstan att likna vid ett statsbesök. Allt avslutades med en fin middag med ett 15-tal gÀster i Lars LÞkke Rasmussens statsministerbostad Marienborg.
Kronprins Frederik Àr nog van vid att vara den mest prominenta gÀsten pÄ middagsbjudningar, men denna kvÀll fick han finna sig i att strÄlkastarljuset var riktat mot fransmannen Prudhomme. Det cykeltokiga Danmark hade nu satsat allt för att fÄ arrangera starten och totalt tre etapper av vÀrldens största cykeltÀvling Tour de France.
Fick gul ledartröja frÄn Macron
ââFrĂ„n mitt perspektiv var det en mycket avgörande kvĂ€ll. Det var det officiella Danmark som stĂ€llde sig upp och sade: "Christian, vi vill gĂ€rna ha din cykeltĂ€vling till vĂ„rt land", sĂ€ger middagsgĂ€sten Alex Pedersen, en av de danska initiativtagarna att arrangemanget, till Politiken.
Tidningen har genom offentliga dokument och intervjuer kartlagt hur den klassiska etapptÀvlingen hamnade pÄ dansk mark. Lobbyarbetet pÄbörjades redan 2012 av Alex Pedersen, som tillsammans med en kollega Àven lÄg bakom att Danmark arrangerade de tre första etapperna av Giro d'Italia samma Är.
Ăven om Danmark fick nobben som medarrangör till tĂ€vlingen 2019 fick den dĂ„varande danske statsministern Lars LĂžkke Rasmussen (Venstre) upp hoppet igen nĂ€r Frankrikes president Emmanuel Macron kom pĂ„ statsbesök i augusti 2018. Efter en cykeltur i Köpenhamn lĂ€mnade presidenten över en klassisk gul Tour de France-ledartröja till Venstres partiledare.
ââDĂ„ tĂ€nkte jag, nu Ă€r det i hamn, sĂ€ger Lars LĂžkke Rasmussen till nyhetsbyrĂ„n Ritzau.
FÄr stÄ för lagens flyg
Till slut var det ocksĂ„ klappat och klart med en "grand dĂ©part" â som starten traditionsenligt kallas â i Köpenhamn. PĂ„ fredag inleds Ă„rets tĂ€vling med ett individuellt tempolopp över 13 kilometer i den danska huvudstaden och dĂ€refter rullar det vidare med etapperna RoskildeâNyborg och VejleâSĂžnderborg.
Allt har dock ett pris. Enligt Politikens kartlÀggning fÄr de danska skattebetalarna betala minst 258 miljoner svenska kronor för cirkusens besök. I den notan ingÄr exempelvis flyget till Frankrike för alla cyklister efter de tre etapperna i Danmark.
ââDet framstĂ„r som en helt overklig vĂ€rld nĂ€r danska skattepengar anvĂ€nds för att finansiera privata cykellags och en fransk etapptĂ€vlings reseaktiviteter, sĂ€ger Rasmus GrĂžntved Nielsen, forskare pĂ„ Köpenhamns universitets juridiska fakultet, till tidningen.
Hemligt avtal
Hur avtalet ser ut mellan Amaury Sport Organisation (ASO) â Ă€garen av cykeltĂ€vlingen â och det danska bolaget som bildats för arrangemanget Ă€r hemligt. Företaget Ă€r privatĂ€gt och arrangerar exempelvis Ă€ven Dakarrallyt och Paris Marathon. OmsĂ€ttningen ligger pĂ„ runt 2,3 miljarder svenska kronor Ă„rligen.
Enligt Köpenhamns överborgmÀstare Sophie HÊstorp Andersen (S) var det ett krav frÄn ASO att avtalet inte ska vara offentligt. NÄgot som Àr problematiskt, anser Rasmus GrÞntved Nielsen.
ââDetta Ă€r ett extraordinĂ€rt arrangemang som allmĂ€nheten och politikerna har ett klart intresse av att fĂ„ insikt i. I stĂ€llet sĂ€tter man munkavel pĂ„ politikerna och begrĂ€nsar deras möjlighet till att resa en offentlig debatt om huruvida man anvĂ€nder pengarna pĂ„ ett rĂ€tt sĂ€tt, sĂ€ger juridikforskaren till Ritzau.