Ökenräven: Jag åkte mest och showade på bakhjulet

PG Lundmark har så smått börjat varva upp i Paris-Dakar.
I fredagens etapp körde han i mål på en 23:e plats.
På söndag kommer hela motorcirkusen till Afrika och det är först då som tävlingen börjar på allvar.

CASTELLÓN2004-01-03 06:30
De inledande etapperna har mest varit ett spel för galleriet och en chans för sponsorer och förare att visa upp sig för publiken som gärna vill se motorstjärnorna och deras hästkraftsstarka vidunder. <BR>Fredagens etapp i årets Paris-Dakarrally blev inte speciellt dramatisk. Totalt handlade det om 563 kilometer - från franska Narbonne till Castellón i Spanien. Tidtagningen på specialsträckan gällde dock endast 25 kilometers åkning.<BR>PG Lundmark förbättrade sig rejält jämfört med premiäretappen. Från en 59:e plats förbättrade han sin position till en 23:e plats. Totalt var han tre minuter och 31 sekunder efter dagens snabbaste mc-förare, som var fransmannen David Fretigne. <BR>Kompisen i Team Scandinavia norrmannen Pål Anders Ullevålseter blev 15:e åkare på etappen.<BR>En lerig sträcka<BR>Specialsträckan bjöd inte på samma underlag som tidigare år i Narbonne. Det handlade inte om stenskravelåkning uppe i bergen, utan snarast om leråkning.<BR>&nbsp;? Jag åkte mest och showade på bakhjulet, berättar PG på sin hemsida och fortsätter:<BR>&nbsp;? Jag tycker faktiskt att man kan bjuda på lite underhållning till en fantastiska publiken som stått i snålblåsten hela morgonen mitt ute i ingenstans.<BR>Inför fortsättningen är PG aningen oroad över sin motorcykel bensinförbrukning.<BR>&nbsp;? Jag måste kolla upp munstycket innan Afrika annars finns nu risken att göra en <BR>?Clausenare?, som PG säger är ett Fjällbonäs-uttryck för soppatorsk.<BR>Ett öde som drabbade hon tre gånger i Dakar 2001 och som blir ödesdigert. Att hitta någon som vill sälja bensin där ute i öknen är sannerligen inte lätt.<BR>Lundmark i fokus<BR>I övrigt har PG redan noterat att de franska journalisterna verkar vara fascinerade av ökenkungen från norr.<BR>&nbsp;? Före starten i går kom de fram några som tog en massa bilder och berättade att deras läsare älskade min spektakulära åkstil. Själv så fattar jag ingenting jag känner mig nästan förolämpad. Jag kör ju alltid så försiktigt som adrenalinet tillåter. Vidare så undrade de vad jag hade för motivlack på högra framtanken. Jag svarade att det var min bastu hemma i Fjällbonäs sedan pekade jag på badbaljan och isvaken och förklarade hur en bastukväll i Kimtjärn kunde se ut med Kvikkjokks vildmarksbrännvin och hela kitet. <BR>Snart är det dags för ökenkörning<BR>Även dagens etapp är av det korta slaget. Då handlar det om nio kilometers specialsträcka av totalt etappens totala sträckning på 865 kilometer mellan Castellon-Tanger. <BR>Det mest spännande med dagen är nog att de tävlande efter en kort båtresa i slutet av dagen kommer att befinna sig i Marocko och Afrika. Tanger har åtminstone anor så långt tillbaka i tiden som 400 f.Kr då det var en blomstrande fenicisk handelsstad.<BR>Efter övernattningen där börjar sedan ökenäventyret på allvar med en 75 km lång, snabb och lurig specialsträcka.<BR><BR>hakan.svensson@kuriren.com<BR>0920/37654<BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!