När Björn och Ingela M Nilsson köpte Ato Boldon för drygt ett år sedan var hästen lite "knölig" i träningen. Men de ansåg att det fanns potential i den åttaårige travaren och två månader hände någonting.
-Vi upptäckte att han hade problem med framhovarna och efter att vi skodde om honom började han gå som en demon, berättar Björn Nilsson.
V75-premiär för Ato Boldon
När Ato Boldon slapp de ömmande hovarna kom framgångarna.
Hästen vann ett V65-lopp i Skellefteå med Ove A Lindqvist sulkyn och i år har han bland annat vunnit lunchtrav i Boden.
På lördag ställer sig travaren på startlinjen för första gången i ett V75-lopp. En ynnest för en amatörtränad häst.
-Det är inte lätt att få med en häst i V75, det är väldigt svårt. Det är inte alla proffstränare som lyckas med det, säger Björn Nilsson.
"Stall In i Rasmyran" har åtta hästar och Ato Boldon är den absolut framgångsrikaste av dem. Ingela M Nilsson arbetar dagligen med hästarna och påpekar betydelsen av att ha välmående travare.
Det mesta kretsar kring hästar för Ingela M Nilsson och tankarna kring V75-loppet finns i huvudet hela tiden.
-Någon gång varje dag tänker jag på det. Jag jobbar i spelbutiken på Kvantum också och det gör inte att jag tänker mindre på det direkt, säger hon och skrattar.
Ato Boldon har tilldelats spår tio i V75-6 och förhoppningen är att kunna ta rygg på Simb Raindance i ett fartfyllt lopp. Travaren brukar vara startsnabb och har en förmåga att ta sig förbi konkurrenterna om det blir korta spurtstrider.
-Men han vill gärna ha det serverat för sig. Han gillar inte när han måste göra jobbet själv. Men om loppet går fort och får lucka med 250 kvar kan han överraska, säger Björn Nilsson.
Ingela M Nilsson fyller i:
-Han vill verkligen vinna. Det är det som är skillnaden mellan honom och andra hästar.
Nerverna börjar dallra
På lördag gäller det och det börjar kännas i kroppen på amatörtränarna i Rasmyran.
-Det har redan börjat vara nervöst och när starten går kommer det vara hemskt, säger Björn Nilsson.
-Det kanske är enda gången man har en häst i V75.