Förr & nu, idag rally. Ränderna går aldrig ur

Från en bakhjulsdriven Amazon till dagens fyrhjulsdrivna monsterbilar. Utvecklingen inom rallysporten har verkligen gått framåt.
? Dagens bilar har mycket att tacka rallysporten, säger Kenneth ?Fröhandlar'n? Johansson.

BODEN2004-01-27 06:30
När Kenneth Johansson började köra rally i mitten på 70-talet var det bakhjulsdrivet som gällde. Volvo Amazon och Opel dominerade stort bland bilarna.<BR>Johansson, eller ?Fröhandlar'n? som han snabbt började kallas för på grund av sitt jobb i djuraffären, bytte snabbt från Volvo till Opel.<BR>Han halkade in på rallysporten av en slump. Kompisars inflytande och ett motorintresse gjorde att han började köra som 19-åring. Redan efter en och en halv säsong körde Johansson upp sig till a-förare och fick det omgående ganska tufft.<BR> ? Det var svårt att tampas med de gamla rävarna, men nyttigt, konstaterar Kenneth Johansson.<BR>För 20-talet år sedan var statusen på rally hög. 150 deltagare på tävlingarna tillhörde inte ovanligheterna och på stan i Boden gick snacket om vem som var snabbast.<BR>Kenneth Johansson körde flera SM-deltävlingar, dock aldrig en hel SM-serie. <BR> ? Jag låg kring sjunde?åttonde plats på flera tävlingar. Jag hade läge på en riktigt bra placering under ett SM-rally i Umeå. Men då låste sig handbromsen och jag rasade i resultatlistan, berättar Johansson.<BR>Trots framgångarna på SM-nivå finns det ändå en annan merit som han rankar högst.<BR>Det handlar om Kanonrundan, den anrika tävlingen som arrangeras av Kenneth Johanssons hemmaklubb NMS Boden.<BR>Att vinna Kanonrundan är prestige, särskilt förr i tiden då statusen var ännu högre.<BR><BR>Tre segrar i Kanonrundan<BR>Och Kenneth Johansson har vunnit Kanonrundan inte mindre än tre gånger. Därmed fick han också vandringspokalen, skänkt av Olle Lindström ? numera kommunalråd men då stor rallyprofikl, i sin ägo för all tid och evighet.<BR>Det var just en tredje inteckning i Kanonrundan som gjorde att Kenneth Johansson fortsatte köra rally ända till 1989.<BR> ? Jag hade gjort klart med köpare på bilen redan 1988 men när jag inte vann Kanonrundan det året ville jag försöka ett år till. Och det gick ju ganska bra. Jag ville sluta medan jag var på topp, säger Johansson och ler.<BR>Han berättar också om karriärens grymmaste krasch som skedde i Rasmyran utanför Boden.<BR> ? Opeln gick 184 kilometer i timmen och jag hade gasen i botten. Jag kollade en extra gång med min kartläsare ?visst är det rakt efter krönet?? och visst var det rakt. Men det var en puckel mitt på krönet så den skickade bilen av vägen och efter en flygtur hamnade vi rakt i en tall. Efteråt mätte de upp att vi flygit 55 meter innan det tog stopp i tallen. Jag blev lam i ena armen och det dröjde ett halvår innan jag hade full rörlighet. Tävlingen efter det tog jag det ganska lugnt faktiskt. Men sedan var det ju som vanligt igen, berättar Kenneth Johansson.<BR>Och trots att rallykarriären numera är slut går ränderna aldrig ur.<BR> ? Det är fortfarande förbaskat kul att köra fort. Och visst saknar man delen när man åkte på tävlingar, körde fort som tusan, svor när det gick dåligt och skrattade när det gick bra, säger Kenneth Johansson och poängterar:<BR> ? Sedan var det otroligt hur folk ställde upp. Alla som skruvade, servade och hjälpte till. Allt på ideell basis, utan dem hade det aldrig gått att hålla på och den biten kan man sakna i bland, säger han.<BR>Namn: Kenneth Johansson.<BR>Ålder: 47.<BR>Bor: Boden.<BR>Yrke: Egenföretagare.<BR>Familj: Hustrun Siw samt sonen Mathias, 15.<BR>Klubbar: NMS Boden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om