Northland närmar sig LF i publik

Northland Basket lockar publik. Snart är guldlaget ikapp LF Basket.

Sportchefen. Urban Nordh kansli- och sportchef i Northland Basket.

Sportchefen. Urban Nordh kansli- och sportchef i Northland Basket.

Foto: Linn Fantenberg

Basket/Luleå2014-11-19 21:13

Northland Basket snittar hittills den här säsongen 1 522 åskådare på fyra hemmamatcher. Laget hade i fjol 1 686, men har ännu inte mött huvudkonkurrenten Udominate (Umeå) i Luleå Energi Arena.

LF Basket drar hittills 1 584 per hemmamatch.

– Vi har ett bra lag, spelar underhållande och vinner matcher. Det är en grundsten i det hela, säger Northlands sportchef Urban Nordh.

– Sedan försöker vi bygga teman runt våra matcharrangemang. Vi fokuserar verkligen på matchen. Det är då vi visar upp laget för publiken och er i media. Vi jobbar också mycket med att vara synliga på sociala medier och nå ut till folk på det sättet.

När Northland tog emot mittenlaget 08 Stockholm 29 oktober lockade matchen 1 913 åskådare. LF Basket drog dagen innan i toppmötet mot Uppsala 1 909.

Under onsdagskvällen kom Eos från undre halvan i tabellen på besök. Ändå drog svenska mästarna 1 579 åskådare.

– Vi visar upp oss i Luleå Kommun och är ute bland skolorna och visar upp oss för stadsdelslagen. Det tror jag också bidrar, säger Nordh.

Vad kan ni lära er av Northland?

– Hur menar du? Vi har väl inte så dålig publik? säger Lars Mosesson, klubbdirektör i LF Basket.

Finns det något ni kan ta med er av deras marknadsföring?

– Alla lär sig av varandra, men sedan har vi olika koncept vi måste jobba efter. De har en produkt som är bra för en viss målgrupp och vi har en som är bra för en annan, säger Mosesson och fortsätter:

– För LF Basket finns det ingen anledning att jämföra oss med Northland. Det är fantastiskt att vi har två ligalag i basket som drar folk. Det kanske är bra att vi inte springer och gör samma saker hela tiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!