Urban Nordh satt visserligen på posten i fyra år. Men han lämnade uppdraget som klubbdirektör under Luleå Baskets kanske stormigaste sommar någonsin.
Ersättaren Monica Wikström-Johansson stannade ett år och vann SM-guld innan hon också hoppade av uppdraget.
Nu är det Christer Sehlin, 44, som ska leda de svenska mästarna.
Han har gjort två veckor på sitt nya jobb när han slår sig ner i en soffa i hemmaarenan.
Vi börjar med den stora frågan direkt. Vad är Sehlins vision med Luleå Basket?
– Min vision är att det ska finnas en ekonomisk hållbarhet i föreningen. Det ska finnas en stabilitet som gör att vi inte behöver jaga samarbetspartners. Varumärket Luleå Basket ska vara så starkt att man vill förknippas med det, med de kärnvärden och värderingar som Luleå Basket står för, säger Sehlin och fortsätter:
– När det gäller marknadsdelen hoppas jag att vi ska kunna anställa fler personer. Men framförallt ska pengarna som kommer in gå till spelare, så att vi kan ha fler spelare som gör den här elitsatsningen på heltid. Där har vi problem i dag. Vi har kommit en lång väg i föreningen, men vi har fortfarande en lång väg att gå för att fler ska kunna få den möjligheten.
Hur många kan spela basket på heltid i Luleå Basket i dag?– Ungefär sju stycken av tolv kan leva på det här.
Och målet är?– Att alla ska kunna göra det. Sen kommer det att finnas utvecklingsplatser, som man kanske kan kombinera med studier och sådär och sedan växa in i lagen. Alla ska inte vara avlönade med en jättesaftig lön, där kan man hitta andra sätt att lösa det.
Era kärnvärden ska göra att samarbetspartners vill synas med er, säger du. Utveckla detta. Hur ska ni göra?– Vi har redan kommit en bra bit på vägen. Varumärket Luleå Basket är riktigt, riktigt stark. En maktfaktor i svensk basket skulle jag säga. Vi är det starkaste varumärket i svensk basket. Oavsett kön. Då är det upp till oss. Jag ser att vårt varumärke är värt så här mycket. Vi får in så här mycket, säger Cehlin och måttar upp några decimeters skillnad mellan händerna.
– Då måste vi ha rätt värde på varumärket när vi pratar med våra partners.
Hur mycket mer pengar kan ni dra in?– Jag skulle direkt säga att vi har åtminstone fyra miljoner till som varumärket är värt, men som inte betalas ut.
Den nytillträdda klubbdirektören menar att det är Luleå Baskets uppgift att dra in rätt mängd pengar.
– Det går inte bara att säga: "Ge oss en miljon kronor och så löser vi det". Det måste finnas ett mervärde för mig som kund och samarbetspartner. Vi har ansvaret att ge tillbaka de pengarna, att se till att de får värde för pengarna.
Hur ska ni göra det?– Vi har inte satt hela marknadsplanen som vi ska jobba med. Men jag är övertygad om att vi måste ta ansvaret för att hitta värde för kunden. Det behöver inte vara någon ny flashig skylt på ett matcharrangemang. Istället ska vi titta på det som kan ge värde för just den kunden. Kanske kan det vara ett nätverk som kunden vill åt. Kanske vill kunden gå ut med en ny produkt. Att någon vill gå in med pengar för att den älskar basket är väl bra, men vi vill hitta samarbeten som gynnar båda.
Vi har en extrem högkonjunktur med minusränta. Pengar har nästan aldrig varit billigare. Man kanske kan gå in med pengar i dag, för att man älskar basket. Men i lågkonjunktur är det bra om sponsorerna får andra mervärden.– Precis. Exakt så. Varje organisation eller företagsledare som går in med pengar kommer att få stå framför sin styrelse och motivera varför de gått in med pengar i Luleå Basket. Då måste det finnas ett svar som företagsledaren kan säga som gör att styrelsen frågar: "Varför går vi inte in med mer pengar?".
Luleå Baskets nya klubbdirektör vill också att laget ska delta i Europacupspel kontinuerligt.
Det har de gjort de senaste åren också. Men efter avslutad säsongen har det sagts att det där ett styrelsebeslut, att de får se och vänta. Och så vidare.
Christer Sehlin vill att deltagandet i europeiska cuper ska vara en självklarhet.
– Vi ska inte behöva få en förfrågan. Helst vill jag att vi direktkvalificerar oss för cuperna.
Christer Sehlin gick själv på basketgymnasiet i Luleå. Sedan dess har han gjort lumpen i Boden, pluggat på LTU, rest en del och även jobbat på StudentConsulting i mer än ett decennium.
När vi nu vet vad hans vision med Luleå Basket är, får han passa på beskriva sig själv lite kort:
– I mina rötter finns en idrottsgen. Jag älskar idrott. Jag vet hur mycket idrott kan ge, inte bara mig som person utan samhället i stort. Där tror jag att Luleå Basket har en hel del att ge.