Genom sina ekonomiska bidrag kan fansen bland annat skicka matlådor till personalen på Sunderby sjukhus eller se tränare Robin Sandberg bada isvak.
Desto mer pengar klubben samlar in genom bidragen, låser fansen upp fler och nya utmaningar.
– Det vi ville göra var att – precis som många andra elitlag har gjort – är att ge de som känner för oss, chansen att vara med att bidra. Vi ville twista det och göra det "Luleå Basket-way". Ge någonting tillbaka, så vi tillsammans kan gå vidare från det här, säger klubbdirektör Christer Sehlin och fortsätter:
– Då vill vi göra det tillsammans. Både att vi har en samhällsnytta i utmaningarna, men även lite glädjespridning. Det första vi gjorde var att dela ut lunchlådor till några som vi tycker är vardagshjältar – personalen på Sunderby sjukhus.
Hur har du upplevt gensvaret?
– Jag tycker att det har varit jättebra. Vi kommer gå ut med en topplista med privatpersoner som har gått in med väldigt mycket pengar. Sedan har företag också chansen att gå in och göra roliga saker med oss med det här konceptet.
Klubbdirektören berättar att Luleå Basket är i en tuff ekonomisk situation efter att säsongen ställdes in i förtid.
– Vi lever precis som många andra i en osäker tid just nu. Vi vet inte riktigt hur framtiden ter sig för oss. Dels tappar vi vår huvudsponsor Rikshem. Utifrån coronaviruset gör det osäkert med våra samarbetspartners. Vi har jättesvårt att planera framtiden, precis som många andra.