LKAB om affären med BC Luleå: "Ett av de större avtalen"

BC Luleå har kämpat utan huvudsponsor i två år –  men nu har svenska mästarna hittat en ny. Gruvjätten LKAB kliver in med pengar i klubben.

Katjing. Bo Krogvig, kommunikationsdirektör på LKAB, skakar hand med BC Luleås klubbdirektör Lars Mosesson på måndagens presskonferens.

Katjing. Bo Krogvig, kommunikationsdirektör på LKAB, skakar hand med BC Luleås klubbdirektör Lars Mosesson på måndagens presskonferens.

Foto: Mimmi Åkerlund

Basket2017-09-18 16:09

Plannja AB var klubbens huvudsponsor i 34 år, sedan tog Länsförsäkringar Norrbotten över 2010 och laget fick namnet LF Basket Norrbotten.

Fem år senare kom dagen då klubben ville heta BC Luleå och i samråd med LF lämnade företaget klubben som huvudsponsor.

I somras tog BC Luleå kontakt med LKAB och efter några möten var de överens.

– Vi har inte gjort 58 kundbesök för att hitta en ny. Vi har försökt hitta rätt och med rätt tajming. Att stå utan huvudsponsor i två år har inneburit att vi fått kämpa som fasiken för att få ekonomin att gå runt. Vi har jobbat stenhårt och näringslivet har stöttat oss, säger klubbdirektören Lars Mosesson och fortsätter:

– Vi är nöjda och stolta att vi kan jobba ihop med länets starkaste varumärke. Det är en trygghet för oss.

Bo Krogvig, kommunikationsdirektör på LKAB, var på plats i Luleå Energi Arena för att berätta om avtalet:

– Vår sponsring av idrott och kultur i Norrbotten och Malmfälten syftar till att skapa attraktiva samhällen, för våra nuvarande och kommande medarbetare, medborgarna och för de som söker sig hit. Det strategiska samarbetet med BC Luleå är en pusselbit i detta arbete, säger Krogvig.

Hur mycket pengar det handlar om vill parterna inte avslöja och Mosesson har i dagsläget inga konkreta svar vad pengarna kommer gå till.

– Peter Öqvist kommer inte få handla 3-4 spelare på en gång, det är inte det avtalet går ut på. Nu ska vi sätta det på plats så det blir bra för att sedan fortsätta nästa år.

Vad kommer det innebära för spelarbudgeten i framtiden?

– Vi har satt budgeten för nästa säsong och kommer inte göra några avvikelser för att vi fått in en ny huvudsponsor. Vi ska sätta avtalet under året så det blir bra sedan får vi se i framtiden vad det kommer att bli.

Har LKAB gett några direktiv på vad pengarna ska gå till?

– Nej, de vet att vi sköter föreningen på bästa sätt och har inte sagt åt oss vad vi ska göra.

BC Luleå har tidigare spelat tre ligamatcher i Malmfälten och kommer jobba vidare för att synas i länet.

– Jag tror vi är de första som profilerade oss som länets lag. Man kan säga att man är länets lag men man måste visa det också. Vi har spelat tre ligamatcher i Malmberget, haft sponsorträffar där och arrangerat en golftävling. Vi har gjort mycket i Malmfälten, säger Mosesson.

Sponsoravtalet innebär inget namnbyte.

– Det har aldrig varit frågan om att byta namn igen. Det kommer aldrig hända igen. Vi kommer heta Luleå för alltid, säger Mosesson.

Det var inte heller något LKAB ville.

– Nej, föreningens uppgift är att vinna och vi får markera vår närvaro på annat sätt. Börsnoterade företag kan man köpa och byta namn på hur man vill, men inte föreningar. Det som gör svensk idrott så stark är föreningsengagemanget – det tycker inte jag att man ska skruva på för mycket med namn och sånt. Man ska med stolthet bära sitt namn.

LKAB sponsrar flera norrbottniska lag och idrottare redan, bland annat Luleå Hockey och Charlotte Kalla.

– Det här är ett av de större sponsoravtalen, säger Krogvig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!