Två dagar av sorg

EFTER RUBRIKERNA
Han har gjort fem starter i det erkänt tuffa Paris Dakarrallyt, utsatt sig själv för stora risker, och även kraschat några gånger. Ökenräven PG Lundmark räds dock inte nya utmaningar och ångrar inte en sekund av sina satsningar i det livsfarliga rallyt. Han var dock riktigt skakad efter den andra veckan av 2005 års Dakar-rally, sedan två av hans medtävlare i karriären, vännen och förebilden Fabrizio Meoni, samt Jose Manuel Perez mist livet efter våldsamma krascher.

Sport2005-12-22 06:30
Livet ska levas, är du för eller emot ..?<br>Det är en fråga som ökenräven och livsnjutaren Per-Gunnar Lundmark ställt sig själv många gånger, och även vill att andra människor ska ställa sig då och då.<br>Han menar att man ska våga göra det man själv vill , även om det verkar vansinnigt för betraktaren.<br>PG går till och med ett steg längre och säger att ?Ingen minns en fegis?, och konstaterar att ?Ur varje utmaning föds nya kunskaper?.<br>Många har nog funderat kring de faror han själv, och andra utsatt sig för i Dakar-rallyt genom åren. <br>Faror han i högsta grad varit medveten om, och kalkylerat med före sina starter.<br>Han fick dock en allvarlig tankeställare kring riskerna i början på det här året hemma i Fjällbonäs, när han själv inte var med i rallyt.<br>Det var när spanjoren Perez, och sedan italienaren Meoni, körde ihjäl sig inom loppet av två svarta dagar i januari.<br>&nbsp;? Döden är ett ständigt hot i den tävlingen, och det känner vi förare till, säger PG.<br>Beundrade Meoni<br>När vännen Fabrizio Meoni kraschade var han rejält skakad.<br>&nbsp;? Jag kände sorg och förstämning. Fabrizio kommer att lämna djupa spår efter sig hos alla som på något sätt deltagit i Dakarrallyt. Meoni var den hårdaste av oss alla och en makalös förare som varit min stora förebild i karriären. Han var av en helt annan kaliber, och kunde vinna på alla underlag, minns Lundmark.<br>Olyckorna till trots, 44-åringen från Fjällbonäs räds inte nya äventyr på sin motorcykel, och inte ens framtida starter i det farliga Dakar-rallyt.<br>Han är en äventyrare, och tanken och möjligheten att förbättra sig ytterligare ett snäpp utöver den sjätteplacering som är hans bästa i loppet hittills, lever fortfarande.<br>Men just nu är det helt andra äventyr som gäller.<br>I dag, torsdagen den 22 december 2005, ger sig PG ut på en riktig långstyrning som han kallar High Performance Riding.<br>Han ska med sin nya BMW HP 2:a köra motorcykel från Nordkap till Sydkap, passera drygt tjugo länder, och förhoppningsvis om nio veckor i slutet på februari nå Cape Agulas på Afrikas sydspets.<br>&nbsp;? Jag har länge drömt om att göra en längre sväng, och nu är jag framme vid den utmaningen, konstaterar fyrbarnspappan med resfeber i kroppen.<br>En tur som garanterat kommer att bjuda på massor av dramatik, även om det inte handlar om någon tävling den här gången. <br>High Performance står för kompromisslöshet och det är i lyriska ordalag som PG Lundmark beskriver sin nya hoj på sin förträffliga hemsida www.pgdakar.com, där den suveräne skribenten PG givetvis kommer att berätta om allt som händer på rresan.<br>PG har kört BMW under ett av sina Dakar-race, närmare bestämt 2002 då han hade en Boxer på 1150 cc i sina händer. Nu ska han styra deras nya HP 2:a, och det är en rysarkänsla.<br>&nbsp;? Tänk att det till sist blev av att serietillverka en så extrem motorcykel. Att få uppleva en boxermotor med 105 hästkrafter och med ett vridmoment på 115 newtonmeter i en 175 kilos grusvägsracer är samma sak som när en sann kristen får sin nattvard... Eller om vi fortsätter tala i liknelser, när Mount Everestbestigaren utan syrgas äntligen når toppen .., konstaterar Lundmark lyriskt.<br>Äventyrligt blir det direkt på långresan mellan Nordkap och Sydkap. De två första nätterna ligger PG i tält tillsammans med sin kompis Stefan Wikström som hjälpt honom att köra upp pickupen med hojen till Nordkap, och som sedan blir med hela resan. <br>Den första tältnatten blir vid Nordkap, och den andra troligen nånstans i närheten av Karesuando.<br>&nbsp;? Rent statistiskt blir det inte mer än 20 minusgrader, och med otur kanske max 35 minusgrader .., skrattar PG och retas med sin kompis Stefan som hotat med att ligga i bilen med motorn på tomgång.<br>Noggrann ? som vanligt ...<br>Vad han inte vet är att PG tagit med sig en liten dieselkamin om det skulle bli för bitande kallt.<br>PG har i vanlig ordning varit oerhört noggrann i sina förberedelser inför långturen. Det har varit massor att klaraut före resan. <br>Dit hör vaccineringar mot sjukdomar, inkörning och noggranna tester, och anpassing av motorcykeln. <br>Bland annat att komplettera hojen med en båtmotortank på pakethållaren som ger 12 extra litrar till de 13 som hojens ordinarie tank rymmer. <br>Det arrangemanget ger cykeln en räckvidd på cirka 40 mil vilket borde räcka för varje körpass.<br>Grejade inte GPS:en<br>In i det sista har också navigationsutrustningen, och maten på resan skapat både irritation och stress.<br>&nbsp;? Jag ser mig själv som kunnig inom ett brett spektrum men när jag skulle ladda in programvaror till GPS:en så var jag i fullständigt upplösningstillstånd. Köpa en GPS för 12500 kronor med kringutrustning ..., och så är inte apparaten ?ready to race?. Tänk er tanken att ni köper en ny motorsåg och när ni sprättar upp kartongen så ligger hela härligheten i lådan och skramlar. Jag fick överlämna GPS-expertrollen till Stefan (Wikström) att lösa. <br>&nbsp;? När det gäller kockansvaret på resan löste vid det genom att beställa 300 portioner med frystorkad mat, där bland annat min personliga favorit, spaghetti bolognese, ingår.<br>Ja. det är mycket att tänka på och värdera för eller emot när det gäller packningen. <br>Inledningvis drev PG tesen att det skulle räcka att ha med ett kreditkort och en tandborste, men så är det inte alls, utrustningslistan var lång före avresan. <br>Allra helst som han vid ankomsten till Egypten också får sällskap av sina mc-kompisar Ian och Lukas Lundin som kör likadana cyklar.<br>&nbsp;? Lukas har som jag kört Paris-Dakartävlingen några gånger, och Ian har erfarenhet av den mexikanska ökentävlingen Baja 1000<br>Ingen vintertristess<br>Till stöd på turen har de två följebilar med utrustning och reservdelar, och i exempelvis i Nairobi kommer de att få 15 nya däck levererade.<br>Här har ni PG:s långa resa: Start den 22 december år 2005 klockan 07.00 i Nordkap Norge, därefter Finland, Sverige, Tyskland, Polen, Slovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien, Turkiet, Syrien, Jordanien, Egypten, Sudan, Etiopien, Kenya, Tanzania, Malawi, Zambia, Zimbabwe, Botswana, Namibia och Sydafrika. <br>Planeringen bygger på att någon gång i slutet av februari nå Cape Agulas som är så långt söderut man kan komma.<br>&nbsp;? Denna resa kommer att trolla bort nio veckor av vintertristess för mig. Jag kommer att älska varje minut för ni vet väl att det är resan som är målet. När jag står där på sydspetsen av Afrika så kommer jag nog att säga för mig själv ?Man kör tills man är framme? sedan lastar jag hojen på en båt och åker hem, slutar den norrbottniske äventyraren.<br>Livet ska levas, var det.<br>Visst är det så.<br>FAKTA PG:S KARRIÄR<br>w Tävlingsdebuterade först vid 29 års ålder 1990 i en lokal endurotävling där han blev åtta.<br>w Första Paris-Dakarloppet år 2000 gav en elfteplats.<br>w I Dakar 2001 tvingades han bryta efter en krasch dag 19.<br>w Dakar 2002 tvingades bryta efter kopplingshaveri dag 11. VM-tvåa i totala ökencupen.<br>w Dakar 2003, sexa totalt, efter två sträcksegrar. Tillsammans med seger Masterrallyt 2002 hans främsta merit.<br>w Dakar 2004, 16: e man totalt, efter stora problem på den sextonde etappen.<br>w Efter att tidigare jobbat inom skogen arbetar PG Lundmark nu med ett eget företag, PG:s racing, där affärsidén är föredragshållning och guidade turer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!