Under helgen kördes EM i dragrace på Tierp Arena strax norr om Uppsala. Jan Brännvall från Luleå hade tillsammans med sina sju mekaniker tagit sig ner för att göra om upp om guldmedaljen. Men tävlingen startade inte enligt 53-åringens planer.
– Vi kom ner på torsdagen och gjorde oss i ordning. Efter varmkörningen såg en av mina mekaniker att något inte stämde. Det var en spricka i ett av chassirören, säger Jan Brännvall.
Skadan innebar att Brännvall inte kunde tävla första dagen. Tack vare hjälp från andra tävlande kunde chassit uppdateras och godkännas av arrangörerna. Speedkulan från norr var startredo.
– Vi hade lugnat ner bilen och tagit bort massa effekt för att kunna genomföra en bra runda. Det var en som sa att skulle stå kvar och vara noga med att vänta på att få grönt ljus på startplattan.
Till skillnad från elimineringsrunderna är kvalen inte beroende på ens reaktionstid. Där handlar det om att komma så nära en bestämd minimitid som möjligt.
– Vi fick en jättebra start och körde 0– 338 km/h på 6.71 sekunder vilket är min bästa tid i karriären.
Det gamla rekordet som Brännvall tog under en tävling i Alastaro varade alltså i 21 år.
– Det var en riktigt bra tid. Med direktsändning, stående ovationer hos 30 000 personer och många ryggdunkningar, man har längtat efter det här, säger Jan Brännvall.
Med glädjen blev kortvarig. Kort efter kvalomgången stötte teamet på nya problem.
– Efter loppet görs kontroller och då visade sig att säkerhetssystemet i bilen inte fungerade. De sa att jag inte fick köra förrän systemet är lagat. Vi kollade och kollade men hittade inte felet.
Teamet antog det var styrboxen som tagit skada efter all körning och hittade en ny hos en annan deltagare. 8400 kronor fattigare satte de in boxen i bilen men problemet kvarstod.
– Vi hitta problemet sen på kvällen. Det var elkablar till säkerhetsventilen som hade gått sönder invändigt.
Med bara ett av fem genomförda kvallopp blev det ingen utslagskörning för Brännvall.
– Jag hade så mycket mer att ge. Flera försökte hjälpa mig hitta felet, de ville se mig ute på banan, säger han.
Trots nya rekordet tror Luleåföraren att toppen inte är nådd.
– Den är uppdaterad och startklar. Det hade varit väldigt spännande att se hur snabb den är nu, säger Brännvall.