Det var minst sagt tuffa förhållanden i österrikiska Schladming. Sju, åtta plusgrader, regn i det första åket och spöregn i det andra åket. Det verkade inte spela någon större roll för Jakobsen.
– Du hör publiken hela vägen. I första åket hörde jag ingenting och då trodde jag att det gick alldeles för sakta. Det gjorde att jag försökte gasa på i slutet av banan, men det blev bara kontraproduktivt, säger Jakobsen.
Du skakade på huvudet efter målgången i första åket, varför?
– Det är sjukt hur hjärnan fungerar. Förra tävlingen ledde jag efter första åket och då ville jag såklart vara med där uppe igen. Fast när jag hade analyserat första åket så var jag nöjd.
I det andra åket var det ett helt annat ljud i skällan då fick han hjälpen från jättepubliken där 50 000 åskådare trängdes på läktarna runt målfållan.
– Det är helt brutalt att komma in i sista branten med gröna skyltar för det hörs det kan jag lova. Det är verkligen speciellt att köra i Schladming och jag har alltid sagt att det är mitt favoritrace och det finns ingen anledning att ändra på det.
När han lyfte armarna i skyn efter det andra åket så hade en bra känsla i kroppen. Med tio åkare kvar så ledde han tävlingen med 49 hundradelar.
– Jag var lite frustrerad i mål för jag trodde att min tid skulle räcka till något ännu bättre. Första känslan i mål var "Fan det här kan bli riktigt bra".
Vad betyder det här?
– Innan Kitzbühel pratade jag med tjejen för hon ska komma ner och kolla på någon tävling. Då var det finalen som passade bäst, men då tänkte jag "Jaa är det verkligen så smart att planera hennes resa till den för jag måste ju ta mig dit också" nu är det ett helt annat läge.
Hemligheten bakom den brutna sviten av uråkningar förklarar han med att han lägger upp tävlingarna på ett helt annat sätt nu. Han gjorde det för första gången i Kitzbühel och för andra gången i Schladming.
– Jag har ingen planering i hur jag ska åka banan.
Va?
– Jag lär mig banan innantill såklart, men jag låser inte fast mig vid hur jag ska åka den. Nu åker jag mer på känsla och anpassar mig utifrån vad som händer under åket. Tidigare så låste jag mig vid var jag skulle köra snabbt det gör jag inte längre.
Det var inte långt i från att den nya taktiken räckte till en ny pallplacering. Jakobsen var bara 27 hundradelar från fransmannen Clement Noel på tredje plats.