Västra alternativet det enda rimliga

Hans Tirsén förordar det västliga alternativet med en järnvägsbro mellan de befintliga Gäddviksbroarna.

Hans Tirsén förordar det västliga alternativet med en järnvägsbro mellan de befintliga Gäddviksbroarna.

Foto: Linda Wikström

Insändare2019-10-03 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikverket har gjort en fördjupad och detaljerad utredning och slutrapport om hur Norrbotniabanan kan dras från Södra Gäddvik till Luleå C med alternativ Öst eller Väst. Utredningen finns på TRV:s hemsida. Kommunledningen vill snarast välja Öst.  

Alternativ Väst går via Gäddvik med bro över älven belägen mellan de två befintliga vägbroarna. Järnvägen följer E4 på östra sidan och ansluts till Bodenbanan vid Notviken med dubbelspår till Luleå C.

Alternativ Öst går över Kallaxheden – flygstationen – Hamnholmen med bro över Svartösundet, följer Svartövägen och ansluts till järnvägen mot Luleå C på norra sidan av Svartöberget. Den fria segelhöjden under bron är 18 meter. 

Bron över Svartösundet kan stänga Luleå Hamn vid svåra isvintrar. Fartygen måste kunna vändas öster om bron. Utrymmet för vändningen kan inte säkerställas vid svåra isvintrar då anhopningen av issörja kan bli för stor. Stänger hamnen mer än två veckormåste SSAB stänga masugnen och LKAB stänga gruvan i Malmberget. Efter en noggrann genomgång av dessa risker ändrar Trafikverket sin rekommendation från alternativ Öst till Väst i sin slutrapport. Vill man driva Öst vidare krävs enligt Trafikverket praktiska tester och erfarenheter av isröjningen. 

Sambandet tåg – flyg är svagt i vårt glest befolkade länFjärrtågens tidtabeller kan inte samordnas med flyget och underlaget finns inte för pendeltåg till flygstationen. Direkt omstigning tåg – flyg blir sällan aktuellt. Flygstationen ligger bara åtta km från Luleå C och nås snabbt och smidigt med bil och buss. För godstrafiken är Väst fördelaktigt med närheten till godsterminalen i Gammelstad. Genomgående godstrafik får 14 km kortare väg än i Öst. I Öst måste ”Stålpendeln” från SSAB till Borlänge vändas vid Luleå C för att därefter i maximal stigning passera bron över Svartösundet. Möjligheten till samordnad frakt med Ferruform försvåras. 

Alternativ Väst är klimatsäkert och påverkar inte sjöfarten. Det är fyra km kortare än Öst och avsevärt billigare att genomföra. Dubbelspåret Notviken- Luleå C medger smidig ”spetsvändning” av moderna persontåg på bara några minuter. För genomgående persontrafik blir körsträckan fyra km kortare. ”Stålpendeln” behöver inte vändas och passerar nära Ferruform. 

Osäkerheter kring framtidens klimat och sjöfart gör alternativ Öst riskabelt. Varför riskera att Norrbottens viktigaste basindustri drabbas när Väst är ett väl fungerande, billigt och säkert alternativ? Det tar många år innan  banan når Luleå. Klimatforskningen leverar nya rön i snabb takt, och lastfartygen blir allt större. Att förkasta alternatv Väst redan nu är onödigt. Vi vill alla ha Norrbotniabanan till Luleå. Låt oss enas kring det och studera vidare både alternativ Öst och Väst! 

Hans Tirsén