Pajaladuo etablerar sig i Ylläs

De är båda turistentreprenörer i Pajala och numera även i finska Ylläs.
Etableringen på andra sidan riksgränsen är en genväg till expansion men ger också möjlighet att marknadsföra Pajala.

YLLÄS2005-01-05 06:30
Peter Johansson och Thomas Niemi är sedan flera år verksamma inom turistnäringen och båda hade på sina håll kontakter med finska entreprenörer i Ylläs, bara sju mil från Pajala, men där turismen haft en helt annan utveckling än på den svenska sidan. <br>Både Ylläs och grannfjället Levi har en bäddkapacitet på 18.000 bäddar. Tillväxten är 1.000 bäddar per år på båda orterna. Jämför detta med kapaciteten i hela Norrbotten som ligger på omkring 21.000 bäddar.<br>Erbjuder aktiviteter<br>I våras inledde duon Johansson-Niemi samverkan inom Pajala Event tillsammans med tre andra företag och fann att man kunde börja samverka med verksamhet i Finland också. I ett gemensamt bolag tar man hand om turister som kommer till Ylläs. Man erbjuder olika aktiviteter, inte minst skotersafari med olika teman.<br>Enligt Peter Johansson är marknadsföringen av finska Lapland mycket professionellt upplagt.<br> ? Vi har avtal med ett finskt företag som bokar in gäster till Ylläs och som detta år kommer att inhysa omkring 5.000 gäster. Alla aktiviteter som de vill köpa, levererar vi. Det vi inte kan utföra själv, köper vi in. Verksamheten marknadsförs under namnet Destination Lapland.<br>Genom att expandera med sina verksamheter till Ylläs tar deras båda företag ett rejält kliv framåt. De vill inte ens spekulera i hur länge samma steg hade tagit om de valt att inte komma hit.<br> ? Nej, det går inte. Vi har inte denna bäddkapacitet på svensk sida. Här har man kommit långt och det fanns behov av aktivitetsföretag och vi fick förtroendet att leverera tjänsterna, säger Peter Johansson.<br>Kollega Thomas Niemi konstaterar att de kan komma att fungera som dörröppnare för fler svenska företag. Den positiva utvecklingen i de finska fjällen väntas fortgå.<br>Några stora svårigheter på grund av att man är ett svenskt företag har duon inte märkt av vid samband med etableringen, men man känner av att man har ögonen på sig. Som pionjär gäller det att sköta sig extra bra.<br>Personalen till sin verksamhet har duon fått genom en etableringsutbildning i samverkan med arbetsförmedlingen och projektet Gränsland. <br>Samtliga tolv får anställning efter utbildningen, som är praktiskt inriktad. Kursdeltagarna är med i verksamheten för att lära sig att hitta i omgivningen och för att se hur olika situationer löses i verkligheten. Enligt Thomas Niemi, som är utbildningsansvarig är deltagarna mycket självgående och visar på alla sätt att de gillar uppdraget.<br> ? Ja, hade man inte trivts hade man slutat redan. Det är roligt att ta hand om gäster och att få vara ute så mycket. Jag har lite besvärligt eftersom jag inte kan sova över här eftersom vi har små barn hemma, men det går att åka emellan. Tycker man att det är roligt underlättar det ju, säger Juha Niskala.<br>Mats Fredriksson håller med och säger att saker som de ska sköta, inte går att lära enbart i skolbänken och tycker därför att det är utmärkt att utbildningen är upplagd på detta sätt.<br>Klättervägg av is<br>Enligt Peter Johansson har Sverige mycket att lära sig av Finland när det gäller turismen.<br> ? Men vi har också sett att vi kan bidra med bra saker. Vi har infört nyordning när det gäller transport av gäster och fört in Suovas på matsedeln. Vi märkte också en brist på aktiviteter som gästerna kunnat ägna sig åt på kvällarna, så vi ska ordna med klättervägg av is här och så har vi lagt ut 200 sparkstötingar med vår reklam på, som gästerna kan förflytta sig med här i området, säger Peter Johansson.<br>Satsningen är förstås inte gratis. Omkring tre miljoner kronor har duon satsat i inledningsskedet och det är samarbetet som gör det möjligt.<br> ? Vi har små börsar båda två, men tillsammans blir det mer. Det blir bättre och det är roligare att ha någon att bolla idéer med. Fördelen med att vi är ett litet företag är att beslutsvägarna är korta. Våra gäster ska alltid kunna få ett snabbt svar, oavsett vem de ställer frågan till. Detta gäller såväl oss båda som övrig personal, säger Peter Johansson.<br>Både han och Thomas Niemi ser möjligheter att via nätverket i Finland, också öka turismen i Pajala och övriga Tornedalen.<br> ? Vi har redan produkter som vi säljer som även omfattar besök i Pajala, på ishotellet i Jukkasjärvi med mera. Vi utvidgar området och erbjuder ett bredare utbud. Det gynnar hela regionen, tror Peter Johansson.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!