I och med arbetet med Europaväg 45 mellan Svappavaara och Vittangi flyttas en längre fiberkabel. Kabeln, ägd av Telias dotterbolag Skanova, sörjer för bland annat internetuppkoppling och fast telefoni i Vittangi, Karesuando, Svappavaara med fler.
Denna har grävts av två gånger och slagit ut betalsystemen för affärsinnehavare.
- Det är ett rent elände. När allt var utslaget fick vi använda oss av gamla notor för kortbetalning och när de tog slut fick vi ha macken stängd i fyra timmar, säger Rikard Lomvik, chef för OK/Q8 i Vittangi.
Även mobiltelefonin ska på många håll varit utslagen i samband med avbrottet som varade från 10-tiden på fredagsförmiddagen till 06-tiden på lördag morgon.
- Jag är mäkta irriterad. Det är förjävligt att det kan bli så här än en gång, säger Rikard Lomvik, som återigen kunde öppna när nya notor från Kiruna levererats.
"Jätteallvarlig händelse"
Hos Post- och Telestyrelsen, som ansvarar över tillsyn för kommunikation av detta slag, säger man att teleoperatören kan ha skyldighet att rapportera felet enligt anmälningsplikten men att reglerna är "glidande".
- Det är självklart jätteallvarligt när något sådant här händer. Efter anmälan görs bedömning om störningen är allvarlig nog och lagstiftningen är bruten av teleoperatören, men även om anmälan själv görs av operatören är det inte säkert att vi granskar ärendet, säger Andreas Dahlqvist, jurist på nätsäkerhetsavdelningen.
Felanmälan till Skanova om kabelbrottet har enligt rapport kommit in kl. 14.00 under fredagen varav reparation sedan påbörjats. Inga garantier eller kompensation utgår för drabbade abonnenter.
- I grund och botten handlar det om att man varit ute och grävt av fiberkabeln. Vi skulle vara jätteglada om ingen grävde av kablarna, säger Hans G. Larsson, informationsansvarig för Telia, och tillägger:
- Vi är förlorarna precis som abonnenterna och företagarna.