I luften med piloten kvar på marken

Ett italienskt obemannat flygplan har testats på Provplats Vidsel. Farkosten flögs tolv mil från markstationen.

FÖRARLÖST. UAV Sky-Y från italienska företaget Alenia Aeronautica under provflygning i Vidsel.

FÖRARLÖST. UAV Sky-Y från italienska företaget Alenia Aeronautica under provflygning i Vidsel.

Foto: Alenia Aeronautica

Vidsel2009-03-12 06:00
Farkosten, en UAV, Unmanned Aerial Vehicle, testades sent i höstas på Vidselbasen, numera Provplats Vidsel. UAV:n heter Sky-Y och är konstruerad av Alenia Aeronatica, Italien. Planet är en testmaskin, den första europeiska UAV:n för flygning på medelhöjd under längre tidsrymder.Steg framåt
De viktiga sista testflygningarna i Vidsel bedöms som framgångsrika för hela flygsystemet. Detta omfattar förutom farkosten även en markkontrollstation och en taktisk station.Under de sex flygningarna i Vidsel nådde Sky-Y ett avstånd på 125 kilometer från markstationen. Man testade bland annat automatisk start och landning, modeller för sökoperationer, målidentifiering, nattflygning samt överföring av video och infraröda bilder via satellitlänk till markstationen i Piedmontregionen i Italien.Neat
Flygningarna gjordes i provområdet Neat, North European Aerospace Test range. Detta sträcker sig mellan Vidsel och Kiruna. Rymdbolaget och FMV samarbetar här.Sky-Y är inget litet plan med knappt tio meters längd och lika brett vingspann. Farkosten väger 1.200 kilo och är testplattform för en kommande UAV från samma företag. Detta ska kunna hålla sig i luften i 34 timmar och gå ovanför civila luftfarten på 15.000 meters höjd. Obemannade flygfarkoster används exempelvis vid övervakning av otillgängliga eller farliga områden, kustbevakning, forskning och militära ändamål.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om