Nu kör han bilar som inte drar en droppe, fast elström går det.
- Med full värme, fläkten på full kraft och med halvljus så kommer man ungefär åtta mil innan bilen behöver laddas, har Jonny Lindström kommit fram till.
Tester av elbilar och system för sådana har de senaste åren förekommit i biltestorter som Arjeplog-Arvidsjaur och i mindre kända testorten Vidsel, där branschföretaget Arctic falls håller till.
- Man stressar systemen hårdare i kallt klimat. Det gynnar utvecklingen av elbilar allmänt, säger Jonas Jalar, i ledningen för Arctic falls.
Nya kommer
Han och Magnus Hillerborn, från biltestorganisationen SPGA, ser möjligheter för testbranschen i norra Sverige att växa ytterligare. Företag som arbetar med system för specifikt elbilar kommer att dyka upp i testorterna vid sidan av företag som funnits där länge i fossilbränsledrivna bilars tjänst.
Och Gröna bilister tror att elbilar bidrar till ekoturismen i den här delen av landet.
Arctic falls deltar i ett flerårsprojekt med test av elbilar. Vid tillfället står fyra sådana uppställda vid Storforsenhotellet och sladdar kopplas i.
Syftet med projektet, där fokus ligger just på test i kallt klimat, är att ta fram en metod för tester av elbilar i konsumentupplysningens tjänst.
- Bilmagasin ska kunna utföra tester av elbilar på samma sätt som bilindustrin, beskriver Robert Granström, som deltar i arbetet.
Pendelbil
Han ser stora fördelar med elbilar för arbetspendlare inom exempelvis Fyrkanten. Du kör till jobbet, laddar och när arbetsdagen är slut åker du hem, allt för en milkostnad på två kronor. Tar arbetsgivaren på sig elkostnaden behöver du inte leta i börsen.
Likväl säljs få elbilar i landet. De kostar en bra slant. Robert Granström pekar på tveksamhet hos bilspekulanter om huruvida det finns laddningsstationer, och hur länge man måste vänta.
Att ladda en elbil som är tömd på kraft tar sex-åtta timmar beroende på bil. Snabbladdning tar 20 minuter och ger batteriet det mesta av kraften tillbaka, uppger Mattias Goldman, Gröna bilister.