Här är jobbet en smaksak
I den här byn gick det tungt på 1990-talet. Sådan tur då att Delikatessfabriken kom som undantag. - Volymen ökar varje år, konstaterar ägarna Ann-Chatrine och Stefan Andersson.
SÅ BLEV DET. Paret Anne-Chatrine och Stefan Andersson beslutade sig för att göra något tillsammans, resultatet blev Delikatessfabriken. Foto: Roland S Lundström
Foto: Roland S Lundström
Det hela började året före millennieskiftet. Stefan Andersson, uppväxt i småföretagarbygden Gnosjö, har bakgrund från hotell- och restaurangbranschen och jobbade vid tillfället i Tärnaby. Ann-Chatrine hade jobbat i butik, hörde hemma i Vidsel och hade barn där. Samlivet för paret var med andra ord inte riktigt enkelt.- Vi sade att vi skulle försöka göra något tillsammans, berättar Stefan Andersson.De kom att dra igång en produktion av såser och dressingar i Vidsel. Från start fanns Delikatessfabriken på annan plats i byn. Sedan en tid finns produktionen i lokaler som tidigare använts för tyngre verksamhet. Nu finns nio anställda på heltid eller i mindre grad. Ombyggnader och expansion från Delikatessfabriken har skett efterhand.- Nu bygger vi ut för tredje gången, säger Anne-Chatrine Andersson.Snart dubbelt
Företaget bedömer att efterfrågan av färdig mat kommer att öka. Ekonomisk information visar att resultatet efter finansnetto senaste åren legat kring miljonen varje år. Omsättningen förra räkenskapsåret blev 12,3 miljoner kronor. Nu talar ägarna om 14 miljoner och inom tre år bör företaget passera 20 miljoner i omsättning, bedömer de.- Produktionsmässigt hänger vi med. Det hänger på försäljningen. Vi arbetar för att komma in centralt i de större kedjorna, säger Stefan Andersson. Företaget har försäljning som täcker in landet geografiskt men av stor betydelse är att få komma in som riksprodukt hos stora butikskedjor. Företaget har samarbete med butiksgruppen Netto och besked från Bergendahls väntas. I vissa delar av landet finns produkterna vida spritt i butiksledet.- Här uppe i Norrland har vi alla KF:s butiker, säger Anne-Chatrine Andersson.Hon pekar vidare på att Delikatessfabriken nu har ett bra transportnät. Högre transportkostnader utgör en farhåga för Vidselsföretaget. Oro finns också för att butikskedjorna ska gå vidare med lanseringen av egna varumärken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!