"Sociala medier gynnar oss – men vi är lite gammeldags"

Annelie Johansson har arbetat på Thornéus Renprodukter, i Kiruna, 20 år. "Den öppnade redan på 40-talet, och under 80-talet tog familjen Laestadius över butiken och har ägt den sedan dess", säger hon.

Annelie Johansson berättar att det är lättare för Thornéus Renprodukter att ha telefonkontakt med kunde                                       n, då de har produkter efter säsong. "Det                                    lättare för dem att ha telefonkontakt med kunden. Detta för att kunna byta ut varor som inte finns och erbjuda annat.

Annelie Johansson berättar att det är lättare för Thornéus Renprodukter att ha telefonkontakt med kunde n, då de har produkter efter säsong. "Det lättare för dem att ha telefonkontakt med kunden. Detta för att kunna byta ut varor som inte finns och erbjuda annat.

Foto: Privat.

VECKANS HANDLARE2019-05-04 07:00

– Det är folket som gör det till vad det är – roligt. Vi har mycket stamkunder, men även otroligt mycket turister. Vi märker av ett stort uppsving inom turismen nu och de är framförallt ute efter torkade och rökta produkter, men även souvenirer och renhudar, berättar hon.

– Vi är en renköttsbutik men säljer både älgkött, bär, fisk och kaffeost. Även andra varor som skinnkläder, souvenirer, hantverk, sameslöjd, renhudar och annat.

Hur många är ni som arbetar i butiken?

– Vi är sex stycken totalt just nu, men det varierar beroende på om det är högsäsong eller inte.

Högsäsongen för Thornéus Renprodukter är mellan oktober och april medan det blir lugnare under sommaren.

Det är inte bara stamkunder och turister som vill ha av det vilda köttet. Annelie Johansson berättar att de även skickar mycket frystransporter. Både nationellt och internationellt får varorna fraktas, och just nu säger hon att Tyskland är en storkund när de gäller beställningar.

– Det har fått för sig någon Norrlandsgrej, säger hon och skrattar.

Hur har digitaliseringen påverkat er och eran butik?

– Positivt. Tack vare sociala medier får vi mer och snabbare kontakt med kunderna. Men trots att det gynnar oss så är vi lite gammeldags av oss, säger hon.

Då Thornéus Renprodukter har produkter efter säsong är det lättare för dem att ha telefonkontakt med kunden. Detta för att kunna byta ut varor som inte finns och erbjuda annat.

– De flesta av hantverken vi säljer kommer från människor här runt omkring som kommer in med grejerna de har gjort. Det är likadant med fisk och ripa. De har vi bara när vi får in det, så det handlar mycket om att ge och ta.

Hur ser du på butiken i framtiden?

– Jag tror att den fortsätter och är precis som den är i 20 år till. Jag har varit här länge och vi säljer fortfarande över disk. Men det är bra, och det blir mycket samtal med kunderna. Det tycker jag om, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om