Nya trenden: "Vill uppleva fjällen på annat sätt"

Kajakpaddling och fjälläventyr är två uppåtgående trender just nu, det menar veckans handlare Tobias Jönsson, delägare av Äventyrsbutiken Hägglunds.

Foto: Äventyrsbutiken

Veckans handlare2017-08-12 07:00

När Norrbottens Affärer får tag på Tobias Jönsson spenderar han sin sista resdag i Norge.

– Jag befinner mig i Lofoten och paddlar, läget är jättebra, man ska inte klaga.

Vad har Äventyrsbutiken på gång i sommar?

– Våra stora fokusgrupper under sommaren är dels fjällvandring och kajakpaddling.

Hur ser intresset ut bland norrbottningarna?

– Båda två är uppåtgående trender, man vill investera lite i sin fritid. Många vill uppleva fjällen på annat sätt än tidigare. Det är inte de långa fjällstrapatserna där man bär med sig allt som gäller nu. Fler vill gå mellan stugor och ta dagstripper med lite lättare packning.

Ni hyr ut kajaker i Södra hamn. Hur stor är efterfrågan?

– Det är väldigt många som hyr när det är fint väder. Man kan antingen paddla från Södra hamn eller ta med sig kajaken vidare. Vi hade ett kompisgäng från Tyskland som hyrde kajaker, de paddlade från Haparanda till Luleå och tog tio dagar. Men utgår du från Södra hamn är det helt klart ut mot skärgården man ska ta sig.

Vad hyr ni ut för kajaker?

– Sju singelkajaker och en dubbelkajak. Allihop är havskajaker med lite olika modeller. Vi har olika varianter som är olika stabila. De som är jättestabila och breda är nästan omöjliga att tippa med. Sedan har vi kajaker som är snabbare om man vill paddla lite fortare och har mer erfarenhet.

När är det bäst att paddla kajak?

– Gör det tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Att paddla när det blåser är ingen rolig upplevelse.

Vad har Äventyrsbutiken för nyheter i höst?

– Rent butiksmässigt fortsätter vi bygga om butiken. Alla märken får varsin avdelning med konceptet shop-in-shop. Vi har byggt Fjällrävenshoppen och Houdinishoppen. I höst kommer även Bergans, Norrøna och Peak Performance att få egna avdelningar.

Varför shop-in-shop?

– I dag är det många kunder som kommer in och vill ha ett speciellt märke. Märkena tänker helheten hela tiden. Tanken är hur man ska se ut från topp till tå. Vi tror att det blir lättare att hitta produkterna som man letar efter.

Tobias Jönsson

Ålder: 40

familj: Fru och två barn

Bor: Södra Sunderbyn

Sedan första oktober 2016 driver han Äventyrsbutiken tillsammans med frun Stina, Mats och Anna Angerud.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om