– De hade kunnat skicka oss till Gällivare direkt, säger Frans pappa Markus Niva.
I söndags trillade Frans Niva och skadade sitt ena ben. Familjen åkte till Kiruna sjukhus och efter ett par timmar gipsades benet. Dagen efter märkte Markus Niva att den gipsade skenan på Frans ben hade glidit av, så de åkte tillbaka till akutmottagningen i Kiruna för att få benet omgipsat. Vid klockan tio på kvällen, efter att ha väntat i åtta timmar, fick familjen veta att de behövde åka till Gällivare istället.
– Då kommer de på att de inte har personal som kan gipsa, berättar Markus Niva.
Så Frans, mamma och morfar sätter sig i bilen och börjar köra mot Gällivare. Efter en stund ringer sjukhuspersonal från Gällivare och berättar att det inte är någon idé att de kommer samma kväll. De får istället en tid morgonen efter och väl på plats i Gällivare blir benet snabbt omgipsat.
Markus Niva säger att han har förståelse för att sjukhuspersonalen i Kiruna hade en stressig arbetsdag, men han tycker att de borde ha hänvisat dem till Gällivare sjukhus mycket snabbare. Han har anmält det som hänt till landstingets patientnämnd.
– Nu tänker jag att jag inte vill in dit något mer, utan jag åker hellre till Gällivare direkt, även om vägen är dålig.
Helena Fredriksson-Ågren, verksamhetschef för akutmottagningen på Kiruna sjukhus, kan inte kommentera det enskilda fallet. Att ärendet är anmält till patientnämnden tycker hon är bra. Hon ser gärna att patienter med klagomål vänder sig till henne också, och därigenom kan få snabbare återkoppling.
– Rent generellt för en akutmottagning handlar det om prioriteringar, och barn prioriteras ju såklart, framförallt små barn. Men sedan är det så att vi fortfarande har ett sjukhus i Kiruna och så länge man är under medicinsk tillsyn är det ingen större fara utifrån det perspektivet. Sedan kan jag bara beklaga att det kan ta tid innan man kommer till rätt vårdnivå, säger hon.
Enligt henne är det inte ovanligt att man till exempel får smärtlindring i Kiruna innan man transporteras vidare till specialister på andra sjukhus. I vanliga fall kontaktar personalen i Kiruna den specialistklinik dit man ska skicka en patient inför överflyttningen.
– En ny bedömning av läkare kan göra att ett beslut om behandling ändras och att patienten får nya besked. Visst kan det uppfattas som att vi inte har koll på läget, men det kan vara så att man, av olika anledningar, ändrar sig och ringer till patienten och säger: Det är ingen fara, kom hit imorgon i stället, förklarar Helena Fredriksson-Ågren.