Rykten om aktioner med tågstopp i norr

? Nu måste våra politiker agera! Det är i grevens tid minst sagt! I början av januari tar Rikstrafiken beslut.
Inge Josefsson klubbordförande i SEKO Green Cargo och vice ordföranden i LO-distriktet Torbjörn Lidberg är starkt oroade över tågtrafikens framtid i länet.
Rykten går nu också om aktioner med ?tågstopp? i helgtrafiken.

v2004-12-20 06:30
? Städare, reparatörer på Notviken, serveringspersonal med flera. Det är ju inte bara den rena tågpersonalen som kan drabbas, påpekar Josefsson som nu i veckan trummar ihop ett stormöte för att agera inför Rikstrafikens beslut den 4?5 januari.<BR>&nbsp;? Det är väl inte bara personalen som ska agera? Politikerna måste ta tag i det här. Det är ju oerhört lite tid att agera på, men man måste. Vi har med de två nattågen redan haft ett mycket dåligt utbud. När Connex , som vi anser lade ett onormalt lågt bud, tillträdde för 1,5 år sedan utlovades satsningar. Satsningar på snabbpendel mellan Luleå, Umeå, Kiruna och snabbtåg på Malmbanan. Vad har det blivit av det? Ingenting! svarar Inge Josefsson själv på frågan.<BR><BR><STRONG>Fortsatt nedrustning</STRONG><BR>Det som skett är enligt Inge Josefsson bara att nedrustningen fortsatt.<BR>&nbsp;? Vagnarna och dess inredning är under all kritik, trasigt och eländigt, vem vill åka i det. Och hur bra går det att vara städpersonal och försöka städa? frågar Inge Josefsson.<BR>&nbsp;? Visst, flyget konkurrerar om resenärerna, men ska tåget konkurrera, ja, då måste man ju faktiskt satsa, säger Inge Josefsson med eftertryck.<BR>Turtätheten i södra och mellersta Sverige ligger på frekvensen ungefär ett tåg i timmen, att jämföra med det nordliga eventuella scenariot, ett tåg om dygnet, konstaterar Inge Josefsson också.<BR>Rikstrafiken ska enligt uppgift ta beslut om sitt sparförslag redan 4?5 januari. Ett beslut som, om det går igenom, innebär att det ena av två nattåg mellan Göteborg/Stockholm och Luleå dras in. Orterna Vännäs och Gävle drabbas också.<BR><BR><STRONG>Samlar till stormöte</STRONG><BR>I veckan räknar Inge Josefsson med att man ska hinna samla till ett stormöte med personal och därifrån kan ett beslut komma att tas som innebär att man tar direktkontakt med de politiska företrädarna. Men det är ont om tid, inser Josefsson.<BR>Kan man hinna påverka beslutet som ska tas?<BR>&nbsp;? Ja, man får väl dra på beslutet, säger Inge Josefsson försiktigt hoppfull.<BR>Oroad och pessimistisk är också Torbjörn Lidberg, vice ordförande i LO-distriktet i Norrbotten.<BR>&nbsp;? Det vi har haft hittills i tågtrafiken är ju ett basutbud och det måste vi ha kvar, annars går det inte. Vi går inte med på några indragningar, säger Lidberg som befarar att nära 100 jobb inom tågtrafiken bara i Luleå, kan beröras om det värsta händer.<BR>&nbsp;? Jag måste säga att det verkar som om man är på väg att lägga ned all tågtrafik hitupp! Det handlar inte bara om tågjobben utan det här är en överlevnadsfråga, för turisttrafiken, för fjällanläggningarna, för hela resandet hit upp, påpekar Torbjörn Lindberg.<BR>&nbsp;? Sedan kräver vi att det sätts in nya lok och vagnar hit upp och att Rikstrafiken skärper upp kvalitetskraven, slår Lidberg fast.<BR><BR><STRONG>Besviken på politikerna</STRONG><BR>Han är besviken på att politikerna, som han säger, agerar lamt och verkar sova i den här frågan.<BR>&nbsp;? Det är ju deras uppdrag att agera. Den här saken måste upp på kommunikationsdepartementets bord. Regeringsbildarna s, v och mp är ju intresserade av tågtrafiken, förklarar Lidberg som också i en skriftlig kommentar, med adress till länsstyrelse och politiker i länet anför: ? Vi förutsätter ett kraftfullt agerande för att kräva tillbaka tågturheten på nattågen, att tågtrafiken mellan kusten och Malmfälten samt till Narvik bibehålls, att snabbtågen Kiruna?Luleå?Umeå uppstartas under 2005?.<BR>Han förvånas inte över rykten som går att aktioner kan väntas med stormöten och eventuella tågstopp.<BR>? Ja sådant har kommit till mina öron.<BR>Enligt Lidberg kommer Connex chef för affärsområde norr, Olof Eriksson, att bytas ut efter Rikstrafikens beslut. Enligt uppgift ersätts han av Gunnar Wulf.<BR><BR><STRONG>Kritiskt skyddsombud</STRONG><BR>Georg Abrahamsson, skyddsombud inom ST-spårtrafik, är även han starkt kritisk till såväl statliga myndigheten Rikstrafiken som till tågentreprenören Connex:<BR>&nbsp;? De verkar gå ihop om att lägga ned hela verksamheten, säger Abrahamsson utan omsvep. Han berättar att medlemmarna förstås diskuterat vad de kan göra i det här läget inför beslutet som kommer. Om det innefattar några aktioner som tågstopp och annat kan han inte uttala sig om.<BR>&nbsp;? Det vet jag inte. För övrigt så träffar de anställda arbetsgivaren den 21 december.<BR><BR><STRONG>Hoppas på en lösning</STRONG><BR>Georg Abrahamsson ställer sig i dag frågan varför Tågkompaniet som var så bra inte dög. I dag är det problem i högsätet.<BR>&nbsp;? Biljettsystemet som inte fungerar, säger Georg Abrahamsson som hoppas att lösningen på hela frågan ska komma från ovan. Och kanske kan man få draghjälp via landshövdingen.<BR>&nbsp;? Jag har kontaktat honom i fråga om att återinföra det så kallade sjukhuståget. Det som gick från Kiruna, via Luleå till Umeå och sen upp igen, det är ju alltid nånting. Men han har inte ringt upp mig.<BR>Hur det än går, att Rikstrafiken måste backa och tänka till ser Georg Abrahamsson och hans arbetskamrater som helt givet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!