I spĂ„ren av coronapandemin stĂ€nger allt fler lĂ€nder i Europa sina skolor för att stoppa smittspridningen. I Sverige rekommenderas distansundervisning för landets gymnasieelever â och den gĂ„ngna veckan gĂ€ller rekommendationen Ă€ven högstadieskolorna i Stockholms lĂ€n.
I det av pandemin hĂ„rt drabbade Italien har situationen för landets skolelever under Ă„ret blivit en allt hetare frĂ„ga â och en protestvĂ„g mot sĂ„vĂ€l stĂ€ngda skolor som distansundervisning har under hösten dragit fram över de italienska stĂ€derna.
Under parollen "No al Dad" â "Nej till distansundervisning" â har tusentals elever, lĂ€rare och förĂ€ldrar demonstrerat i stĂ€der som Milano, Rom, Florens och Neapel, men skoleleverna protesterar Ă€ven genom att placera bord och stolar framför de stĂ€ngda skolorna för att dĂ€r följa distansundervisningen â utomhus.
Bord utanför skolan
Initiativet inleddes i slutet av oktober i den mindre staden Fossano i den norditalienska regionen Piemonte, dÄ den 18-Äriga Valeria Milanesio tillsammans med sin 16-Äriga syster Sara placerade ett bord och ett par stolar framför sin gymnasieskola.
ââVi pallade inte lĂ€ngre att sitta hemma och kĂ€nde att vi var tvungna att göra nĂ„got â och dĂ„ kom min syster pĂ„ det hĂ€r. Folk som sĂ„g oss blev glada och kom förbi med en banan eller nĂ„gra kakor. SĂ„ vi har fĂ„tt mycket stöd, Ă€ven av Ă€ldre mĂ€nniskor som tycker att det Ă€r bra att vi protesterar, berĂ€ttar Valeria Milanesio för TT.
Systrarnas protest uppmĂ€rksammades snart av de lokala medierna. Det ledde till att den tolvĂ„riga flickan Anita Iacovelli i den betydligt större staden Turin kort dĂ€rpĂ„ placerade sig framför sin skola â tillsammans med ett plakat med texten "Skolundervisning i klassrummet Ă€r vĂ„r rĂ€ttighet".
Vid det laget exploderade intresset frÄn medierna, och protesterna spred sig dÀrefter som en löpeld över Italien, berÀttar Valeria Milanesio.
ââNu gör en massa elever samma sak â och vi skulle vilja samla dem alla, sĂ„ att vi kan protestera tillsammans under en specifik dag. Det tror jag skulle ta skruv hos myndigheterna.
à ter stÀngt
De italienska skolorna stÀngde plötsligt under vÄrens första coronavÄg för att dÀrefter försiktigt öppna under september. Men efter att smittspridningen Äterigen tog fart under hösten slog landets högstadieskolor och de flesta av mellanstadieskolorna Àn en gÄng igen portarna.
Enligt Alisa Matizen, mellanstadie- och universitetslÀrare i spanska och tyska i Turin och aktiv i proteströrelsen "Priorità alla scuola" ("Prioritera skolan"), Àr det stora problemet vad gÀller distansundervisningen de stora sociala skillnader som rÄder i Italien. Barn frÄn en mindre vÀlbestÀlld bakgrund hamnar i klÀm nÀr undervisningen flyttar ut frÄn klassrummet.
ââDet Ă€r knappast sĂ„ att alla har perfekta förĂ€ldrar som ser till att barnen studerar. Det Ă€r hĂ€r statens roll kommer in, eftersom det Ă€r staten som har ansvaret. Det hela handlar om att det hĂ€r Ă€r ett socialt problem -- och i Italien Ă€r de sociala klyftorna enorma, sĂ€ger hon.
LĂ€get för landets skola har under hösten ocksĂ„ blivit en allt hetare frĂ„ga för de italienska politikerna. Att landet för nĂ€rvarande Ă€r indelat i olika zoner beroende pĂ„ smittlĂ€ge â dĂ€r reglerna skiljer sig mellan regionerna â förenklar inte heller situationen.
Mörk framtid
Alisa Matizen ser ocksÄ mörkt pÄ framtiden för landets skolor.
ââVi har en tuff strid framför oss, och jag vet inte vem som vinner. För oss handlar det hĂ€r om nĂ„got mycket djupare â det handlar om hur myndigheterna ser pĂ„ skolan. Och det största problemet Ă€r att skolan aldrig prioriteras, sĂ€ger hon.
Valeria Milanesio och systern Sara följer fortfarande undervisningen utomhus, men numera bara ett par timmar om dagen pÄ grund av vintertemperaturerna i Piemonte.
Och Valeria kommer att fortsÀtta att protestera mot distansundervisningen, trots att hon tillhör de privilegierade eleverna.
ââVi som har en dator och uppkoppling har det egentligen bra, men vi protesterar ocksĂ„ för att ge röst Ă„t de som inte har nĂ„gon. För de elever som inte har en dator eller som lever i ett vĂ„ldsamt hem. Att fĂ„ gĂ„ i skolan Ă€r en rĂ€ttighet â som aldrig prioriteras i Italien, sĂ€ger hon.