Krav i EU: Hoppa över Ungern som ordförande

Ska Viktor Orbån fÄ vara ett av EU:s ansikten utÄt? Nej, tycker ledamöter i EU-parlamentet som vill stoppa Ungern frÄn att vara ministerrÄdets ordförandeland nÀsta Är.

Ungerns premiÀrminister Viktor Orbån kritiseras ofta av EU-parlamentet. Arkivfoto.

Ungerns premiÀrminister Viktor Orbån kritiseras ofta av EU-parlamentet. Arkivfoto.

Foto: Andrew Medichini/AP/TT

EU2023-05-27 05:30

I en resolution som förbereds inför EU-parlamentets tvÄdagarssittning i Bryssel pÄ onsdag och torsdag manas till nya ÄtgÀrder gentemot Ungern.

En majoritet i parlamentet har redan lyckats fÄ EU:s medlemslÀnder i ministerrÄdet att inleda en sÄ kallad artikel 7-process mot Ungern, med anledning av oro över utvecklingen i landet om allt frÄn korruption till yttrandefrihet och domstolsvÀsendets minskade oberoende.

Nu höjs Àven röster för att stoppa Ungern frÄn att ta över den roterande rollen som ordförandeland i EU:s ministerrÄd frÄn den 1 juli 2024.

– Ungern skulle fĂ„ tala för EU:s 27 medlemslĂ€nder, nĂ€r vi vet vad de sĂ€ger om migranter och hbtqi-rĂ€ttigheter. Det Ă€r dags att titta noga pĂ„ det ordförandeskapet, sĂ€ger franska EU-parlamentsledamoten Gwendoline Delbos-Corfield till nyhetssajten Politico Europe.

Nej frÄn lÀnderna

I resolutionen ifrÄgasÀtts om Ungern verkligen kan klara av att vara ordförande och ministerrÄdet uppmanas att agera. Annars hotas med "lÀmpliga ÄtgÀrder".

NÄgot stoppande av Ungern lÀr dock inte bli aktuellt. FrÄn ministerrÄdets sida avvisas den tanken nÀrmast kategoriskt redan pÄ förhand.

– Parlamentet har rĂ€tt att uttala sig om i princip vad det vill, men frĂ„gan om det roterande ordförandeskapet Ă€r fastslagen i fördragen och jag tror inte att det finns varken anledning eller önskemĂ„l bland medlemsstaterna att avvika frĂ„n det, sĂ€ger en högt uppsatt EU-kĂ€lla pĂ„ en briefing i Bryssel.

KÀllan konstaterar samtidigt att det ingÄr i ordförandelandets uppgift att hÄlla ihop EU-lÀnderna och inte framhÀva sina egna Äsikter.

Förhör pÄ tisdag

Vid sitt EU-ministermöte pÄ tisdag ska medlemslÀnderna formellt höra bÄde Ungern och Polen, som ocksÄ Àr föremÄl för en artikel 7-process, om hur lÀnderna ser pÄ den kritik som flitigt framförts frÄn övriga EU.

Processerna skulle kunna leda till beslut om att i vÀrsta fall tillfÀlligt frÄnta lÀnderna deras röstrÀtt i EU-sammanhang. För att nÄ dit krÀvs dock enighet bland övriga lÀnder, vilket hittills varit svÄrt att tÀnka sig.

Det har i sin tur lett till kritik mot att sjÀlva processen förvandlats till en evighetsmaskin som sakteliga tuggar pÄ, utan att komma till avgörande.

Inte heller pÄ tisdag vÀntas nÄgot genombrott.

– Jag hoppas att diskussionerna med Polen och Ungern ska leda till bĂ€ttre kunskap om information om hur lĂ€get ser ut och inte minst vad lĂ€nderna har för avsikter – men sannolikt inte mer Ă€n sĂ„, sĂ€ger EU-kĂ€llan i Bryssel.

Fakta: Artikel 7-processerna

I artikel 7 i EU:s Lissabonfördrag faststÀlls att en majoritet i EU-kommissionen, EU-parlamentet eller bland medlemslÀnderna kan dra i gÄng ett sÀrskilt förfarande nÀr ett medlemsland anses ÄsidosÀtta grundlÀggande EU-vÀrderingar som "respekt för mÀnniskans vÀrdighet, frihet, demokrati, jÀmlikhet, rÀttsstaten och respekt för de mÀnskliga rÀttigheterna, inklusive rÀttigheter för personer som tillhör minoriteter".

Processen sker i flera steg dĂ€r utfrĂ„gningar och rekommendationer blandas med formella beslut. Om man nĂ„r sĂ„ lĂ„ngt att man vill fastslĂ„ att ett EU-land verkligen Ă„sidosĂ€tter vĂ€rdena mĂ„ste alla andra EU-lĂ€nder rösta för. Eventuella sanktioner som dĂ„ kan införas – exempelvis att tillfĂ€lligt dra in landets röstrĂ€tt i EU-sammanhang – mĂ„ste ocksĂ„ göras med enhĂ€llighet.

Hittills har artikel 7-förfarande endast inletts mot Polen (sedan 2017) och Ungern (sedan 2018). Än sĂ„ lĂ€nge har dock ingen av processerna nĂ„tt fram till ens en omröstning om huruvida det finns en klar risk för att vĂ€rdena Ă„sidosĂ€tts.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!