Båttransporter på Luleälven har gamla anor. I dag återstår bara rester av gamla ångbåtsbryggan, men under epoken med dåliga eller obefintliga vägar hade den en central funktion.
Dåförtiden stävade ångbåtarna till Unbyn, berättar Hans Eriksson, byaålderman i Unbyn.
- Och sedan körde man vidare med häst till Boden. Varor levererades till affärerna här.
Båtar
Gästhamn och brygga är i planeringsstadiet.
- Vi har behov av en plats att sjösätta båtar. Det går inte att lämna båtarna vid älven när det börja bli mörkt på grund av stöldrisken.
En av redarna i Luleå har en idé om båttrafik på älven. Formen kan bli heldagsturer med busstransport från Unbyn till Boden. I Boden finns mycket att koppla på, exempelvis Rödbergsfortet, Försvarsmuseet, Western Farm och de två baden.
- I så fall kanske vi startar sommarkafé eller sommarpub och arrenderar ut detta. Folk i mindre båtar far ju också längs älven.
Stötestenen: Pengar förstås. Kalkylarbete pågår och Hans Eriksson vill inte nämna några summor. Mer än att det handlar om miljoner i alla fall.
Finansiering
Bodens kommun har ställt sig generellt positiv till hamnplanerna, men har som bekant mager kassa. Bygdemedel kan vara en finansieringskälla, i det fall en ansökan kan godkännas i regelverket.
Kommunen har uttalat vilja att medverka i ett annat projekt, en restaurering av Lillån vid Unbyn. Ån har påverkats av regleringarna i älven. Hans Eriksson påtalar att reningsverket i Unbyn bräddar över på vårarna och att muddring och ombyggnad av en bro är nödvändiga åtgärder.