Läge för centrum

Ett präktigt resecentrum ska byggas i Luleå stad om Norrbotniabanan blir av. Hur det ska se ut får en arkitekttävling ge svar på.

Foto:

Umeå/Luleå2010-03-13 06:00
Trots storbygget blir den bevaringsvärda järnvägsstationen kvar.- Men den får då omvandlas till något annat än för det ändamål den har nu, säger Anders Bylund, chef vid stadsbyggnadskontoret i Luleå.Till vänster om järnvägsstationen, sett från stadskärnan, ska resecentrumet uppföras, för resande samt för kontor och andra ändamål. Mer eller mindre ska även busstrafik hanteras där. I dess längsta konsekvens stängs busstationen på Loet och flyttar till resecentrumet.Stationsspåren närmast polisstationen kan komma att rivas upp.Plats behöver samtidigt ges för den trafik som Norrbotniabanan medger.Det här är planerna. Anders Bylund jobbar med dem och det kommer han att göra även om regeringen i sin framtidsplan säger nej till järnvägen.Frågan är när
- Det är inte frågan om huruvida järnvägen blir av, utan när, beskriver han kommunens syn på saken.Luleå kommun, landstinget/Länstrafiken, statliga fastighetsbolaget Jernhusen samt Banverket och ytterligare parter är, eller blir, involverade i planerna för resecentrum. Kommunen får räkna med att betala en rejäl slant.Enbart kring Luleå tillkommer ytterligare ett par resecentrum, då vid flygplatsen respektive i Antnäs/Ersnäs. Det sistnämnda gäller mer av en hållplats än ett storbygge. Hållplatsen i Notviken tillkommer oavsett bygget av Norrbotniabanan.Står kvar
Banverkets förstaval är att tågen på Norrbotniabanan ska komma in till Luleå via flygplatsen och via en lång bro från Hamnholmen till Svartöstaden och vidare in till Luleå C.Även om alternativet att gå över Gäddvik-Luleälven-Notviken skulle väljas utgör Luleå C ändstation.Sjöfartsverket har invänt mot brolösningen.- Vi tittar på det nu och håller oss till den korridor vi tagit fram, säger Malin Fahller, utredningsledare vid Banverket.Hamnholmenbron är alltjämt förstavalet från Banverket. Där studeras nu nytt kajläge för isbrytarna och om placeringen av bron kan justeras.
Infrastrukturplaneringen för 2010-2021 görs gemensam för järnväg, väg, sjöfart och luftfart.Ett förslag finns, Norrbotniabanana är inte med, och i slutänden avgör politikerna. Regeringen väntas ge besked i dagarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om