Stödet till Kvarkentrafiken sänks och förlängs
Under hösten ska en ny upphandling av färjetrafiken över Kvarken ske. Det står klart sedan den finländska regeringen meddelat att stödet till trafiken förlängs, men halveras nästa år.
? Ska trafiken bli uthållig måste den vara baserad på gods, säger Västerbottens landshövding Lorentz Andersson.
Något statligt stöd från svensk sida har inte förekommit och lär inte bli aktuellt i framtiden heller, enligt landshövdingen.
? Det länsstyrelsen hittills hjälpt till med är marknadsföring av Västerbotten gentemot Finland, förklarar Lorentz Andersson.
Andra som stöttat trafiken är bland annat Österbottens förbund, Vasa stad, Umeå kommun och landstinget i Västerbotten, dock med betydligt lägre summor än vad den finländska staten bidragit med.
Syftet med subventioneringen har varit att hjälpa linjen till en omstart, sedan taxfree-försäljningen försvann.
? Målet har hela tiden varit att stödet ska trappas ned, därför är det naturligt att den finländska regeringen fullföljer den linjen. Jag tror att det nuvarande konceptet med inriktning på gods och passagerare gör det lättare att klara en lönsamhet, säger Kirsi Abrahamsson, generalsekreterare vid Kvarkenrådet.
Det första avtalet skrev länsstyrelsen i västra Finland med rederiet Silja Line 1999. Därefter slöts ett treårigt avtal med RG Line som löper ut vid årsskiftet. RG Line trafikerar nu linjen mellan Vasa och Umeå, samt mellan Vasa och Sundsvall. Länsstyrelsen planerar att genomföra anbudstävlingen under september månad.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!