För Norrbotniabanan ska byggas.
– Det är helt förankrat i partiledningen och helt förankrat i vårt parti, säger riksdagsledamoten Leif Pettersson (s).
I händelse av valseger för Socialdemokraterna påbörjas senast 2018 bygget av en mil järnväg från Umeå till industriområdet Dåvamyran. Utgångsläget är Umeås godsterminal, där Kuriren tog en bild en förvinterdag.
Bilden är talande, här slutar Botniabanan. Och Norrbotniabanan börjar, eller?
Leif Pettersson applåderar i vart fall partiets besked.
– Miljöpartiet och Vänsterpartiet är inne på samma linje. Jag hoppas vi kan börja bygga under mandatperioden. Vi kommer att sätta igång järnvägsplaneringen och börja bygga söderifrån. Det handlar om någonstans mellan tjugofem och trettio miljarder kronor. Järnvägen måste vara klar senast 2030 om vi ska få EU:s stöd. Det finns utredningar som visar att hela Botniska korridioren skulle betala sig på tio-tjugo år, säger han.
Vägslitageavgifter baserade på avstånd ska betala.
– Vi har full finansiering för vår infrastrukturpolitik. Vägslitageavgiften väntas ge 46 miljarder i intäkter till 2025. Det är en beprövad modell som används i flera länder i EU, uttalar Anne Ekberg, pressekreterare till Stefan Löfven.
– Det finns ett stort transportbehov till och från Norrbotten. Det finns olika sätt att lösa det på. Vi måste jobba klimatsmart och då är järnvägen vad jag ser fram emot, säger Leif Pettersson, som också lyfter fram breddad arbetspendling som motiv till bygget.
Krafter i Umeå vill ha ett industrispår Umeå-Dåvamyran men påbörjas Norrbotniabanan tar det projektet över.
I Dåvamyran finns Umeå energi, med fjärrvärme. Transporter av biobränsle och viss volym avfall skulle framgent gå på järnväg och upptagningsområdet kan då göras större. Det finns utvecklingsföretag i området.
Umeå kommun har ett bolag, Infrastruktur i Umeå AB ( Inab ), som driver på för att få järnvägen på en mil byggd.
Kan man bygga den utan Norrbotniabanan ?
– Det är klart man kan, säger infrastrukturstrategen Isabella Forsgren, Inab.
Vem kan göra det?
– Det återstår att se. Nu har ju Socialdemokraterna öppnat för etappen och järnvägsplanen upp till Skellefteå. Om inte Socialdemokraterna bildar regering får vi fundera på hur man går vidare.