Sedan öppningen i slutet av februari har Ikea haft fler än 700 000 besökare. Under själva öppningsdagen kom 15 000 besökare och under alla tre invigningsdagar räknades 35 000 besökare in.
Om man räknar bort dessa tre dagar har Ikea i snitt haft runt 6 200 besökare per dag under de tre månader varuhuset varit öppet.
Fortsätter den trenden betyder det drygt 2,2 miljoner besökare under det första året. Det är i så fall mer än i både Ikea i Haparanda och Sundsvall som vardera räknar in cirka två miljoner besökare per år. Vad Ikeas egna besöksmål för första året i Umeå är vill företaget inte gå in.
Det är även en annan siffra som förvånar Mari Gustafsson.
– Vi har hittills sålt över 200 000 varma maträtter och det hade vi inte räknat med. Det är i restaurangen som vi har de längsta köerna. Vad vi märkt är att många kommer när de slutat jobbet, vid 17.00–17.30, och det hade vi inte riktigt räknat med.
I snitt betyder det 1 834 varmrätter i snitt per dag under de drygt 100 dagar som varuhuset varit öppet. Köttbullar är populärast följt av kyckling och lax.
När Ikea 2009 avslöjade att Umeå var med i deras etableringsplaner så var de tydliga med att de ville ha ett centrumnära läge. Därför föll Klockarbäcken och Ersboda, två alternativ som kommunen också erbjöd, snabbt bort.
Det är också tillgängligheten som är en stor förklaring till att besöksmålen så här långt har överträffats och att det är många som bor i samma stad som besöker varuhuset. Så är det exempelvis inte i Haparanda. Ikeas egna undersökningar har visat att där är mindre än tio procent av besökarna bosatta i Haparanda och cirka 70 procent kommer från Finland. Det finns även registrerat besökare från Norge och Ryssland.
– Det är lätt att ta sig hit och det betyder mycket, säger Gustafsson.
Det är även riktigt långväga gäster som besökt varuhuset och det i studiesyfte.
– Vi är det modernaste varuhuset och vi har haft flera besök från kollegor runt om i Ikea-världen. Bland annat från Japan.
Sammantaget konstaterar Mari Gustafsson att försäljningen gått mycket bra, men nämner inga summor.
– Jag kan säga så mycket som att det gått över förväntan. Det har i sin tur inneburit att och vi har anställt några fler medarbetare än vad vi tänkt från början och nu har vi också anställt 45 sommarjobbare.
Fler besökare än väntat och köer i restaurangen. Räcker ytorna till?
– Varuhuset är dimensionerat för att ta emot många besökare och ännu är vi inte trångbodda. Efter öppningseffekten får vi se hur det går resten av året och det ska bli spännande att se hur vår första sommar blir, tycker Mari Gustafsson.
För att räkna antalet besökare har Ikea ett system som räknar både de som går in och ut. Det har bland annat med säkerheten att göra – hur många som får vistas i varuhuset samtidigt.