Rallarna splittras

Botniabanan har varit en stor och avlång arbetsplats. Nu är den tunnare. - Det hade varit perfekt om Norrbotniabanan gått igång, säger Gunder Thorén, Bjurholm.

NÄSTA GENERATION. Gunder Thorén har kuskat runt på byggjobb i många år.  18-årige Sebastian Nygård är på väg in i branschen. Foto: Roland S Lundström

NÄSTA GENERATION. Gunder Thorén har kuskat runt på byggjobb i många år. 18-årige Sebastian Nygård är på väg in i branschen. Foto: Roland S Lundström

Foto: Roland S Lundström

Umeå2009-11-23 06:00
Påbörjas Norrbotniabanan sker det sannolikt åtskilliga år efter att organisationen för Botniabanan och Haparandabanan avvecklats.Personer kring bygget av Botniabanan talar om hur olyckligt det är att inte en intrimmad organisation kan ta sig an nästa stora uppdrag medan allt är i funktion. Om det nu ändå ska bli ett ytterligare bygge?- De flesta vill nog ha igång Norrbotniabanan, säger Gunder Thorén, som arbetar åt NCC.Han har ägnat åtskilliga timmar på Botniabanan.- Jag började i Ö-vik och har varit nere i Sollefteå. Jag har varit med om femton, sexton broar. Även tunnlar. Men jag hade ett mellanår då jag var i Kiruna för bygget av KK4 och utlastnings- och lossningsstationer, säger han.Stefan Nygård, 18, är järnvägspionjär redan innan han är färdigutbildad snickare.- Jag går på APU (arbetsplatsförlagd utbildning) och har varit här i våras och har också sommarjobbat, säger han.Sedan de tunga berg- och anläggningsjobben avslutats går mycket av dagens arbete ut på att få alla delar på plats. Några mil söder om Umeå, vid Håknäs finns en av de många tunnlarna och där jobbar vid tillfället Stefan Andersson från Skanska. Han kör en borrvagn när det borras hål för att få fast dräneringsmattor i tunnelns tak. Det ska hindra att det bli is på spåret och i gången, förklarar han.- Det här är en av de sista tunnlarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om