Planerna innebär samtidigt möjlighet för besöksnäringen i norra Sverige att få in resenärer från Tyskland, Frankrike och England.
Nordic air Sweden, med rötter i det tidigare bolaget Umeåbolaget Nordic airlink, har satsat på flyg från Umeå till destinationer i andra delar av Europa.
Utan Arlanda
Enligt ett pressmeddelande startas i februari reguljär flygverksamhet med Umeå som bas till i första hand London, Frankfurt och Paris.
Samtidigt skapas ett linjenät i Norrland som knyter samman Gällivare, Arvidsjaur och Hemavan med Umeå. Enligt pressmeddelandet från Nordic air Sweden innebär det direktflyg, via Umeå, till stora städer i Europa.
- Det har saknats en fungerande logistik på Norrland. Det ändrar vi på nu, uttalar Stig-Erik Dahlberg, vd och delägare i Nordic air Sweden.
Ralf Lundberg, flygplatschef i Arvidsjaur, säger till Kuriren att han ännu vet väldigt lite om bolagets planer.
- Det här har de gjort själva. För Arvidsjaur kan det betyda en del ökat resande in och för flygplatsen är det ett komplement. Nordic air Sweden har kommit fram till att det inte är de stora städerna folk vill komma till utan andra orter, och då kopplar man in Norrlands inland, säger Ralf Lundberg.
London
Av vad han uppfattat är London tänkt som första destination. Tanken är att ett plan ska gå Arvidsjaur-Umeå-London. Ett annat plan kan gå Gällivare-Umeå-London, eller annan ort. En, två eller tre resor per vecka kan det bli.
Det går redan nu direktflyg varje vecka på München-Frankfurt-Hahn-Arvidsjaur samt Stuttgart-Arvidsjaur och Hannover-Arvidsjaur. Då gäller det biltestare, fast turister kan hänga med.
- Av 25.000 på en säsong är 5.000 turister, säger Ralf Lundberg.