Miljoner för fågelfrid

Efter att ha kört fast i Umedeltat byggde Banverket konstgjord hjälp åt fåglarna. - Låt oss vänta och se vad som händer, säger Per Hansson, ornitologiska föreningen.

VÅTMARKER, IBLAND. Marken står till bondens förfogande, men för att tillgodose vårfåglarna pumpas vatten under våren ut på åkrarna.

VÅTMARKER, IBLAND. Marken står till bondens förfogande, men för att tillgodose vårfåglarna pumpas vatten under våren ut på åkrarna.

Foto: Roland S Lundström

Umeå2009-11-25 06:00
Banverket anser sig ha gått långt för att undvika störningar i det fågelrika området. Dessutom fungerar det bra, aldrig förr har så mycket fågel skådats.- De vill gärna gå ut med hur bra det blivit trots att det är för tidigt. Tågen har ju inte börjat gå. Det tar säkert fem år innan vi har svaret, säger Per Hansson, Västerbottens ornitologiska förening.Tvärtemot tipsen på förhand blev Umedeltat det som försenade Botniabanan.- Hade Banverket följt Miljöbalken skulle vi ha åkt tåg i Umeå redan för länge sedan, säger Per Hansson. Han pekar på skrivningar om att välja det alternativ som föranleder minsta möjliga störningarna. Av flera alternativ till dragning av järnvägen valde Banverket ett dåligt.Banverket pekade på att alternativen innebar sämre lösningar för tågtrafiken. Dessutom riskerade enstaka alternativ att kraftigt fördyra järnvägen.Syns inte till
Deltat är rastplats för fåglar på väg mot häckningsplatser. För sju år sedan besökte Kuriren deltat, innan järnvägsbygget i området. Per Hansson beskrev dagarna efteråt området som en av landets stora fågellokaler, med 268 arter och 125 som häckar. Tar man med småtättingar kan det vara en miljon. Han har inte tonat ned den bilden, däremot har han gjort nya iakttagelser.Bekymrad
- Sädgäss fanns det rikligt av, de ser vi nu inget av. Sädgåsen är väldigt sällsynt men under våren finns den normalt i stora samlingar, och då på samma ställe, reflekterar Per Hansson. Även brushanen och ytterligare fågelarter bekymrar han sig för.Deltat blev en fråga för svenska domstolar, regeringen och Europadomstolen. Bygge blev det, fast med särskilda åtgärder. Kuriren besökte nyligen Degernässlätten, ingående i Natura 2000. Invallning har skett. I april-maj pumpas vatten från en bäck/dike för att blötgöra markerna åt fåglarna. När fåglarna flugit vidare pumpas vattnet tillbaka och bönderna kan använda markerna.Träd har planterats nära järnvägen för att förhindra att fåglarna flyger in i ledningarna. Skydd, ungefär som kinahattar, har placerats på stolpar så att inte fåglarna ska sitta där. Transformatorer har skyddats.I deltat har nya naturreservat skapats. Banverket köper säd som lämnas otröskad på hösten för att bli foder på våren. Bullerdämpning har skett på öppna fält
Botniabanan blev det första av stora infrastrukturprojekt att prövas enligt Miljöbalken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om